2 november 2023
Nu släpper Absolut sin senaste förpackningsinnovation: ”Absolut Paper” på den svenska marknaden. Flaskan kommer att finnas tillgänglig på barer och i en begränsad upplaga om 15 000 flaskor även på Systembolaget.
Ambitionen är att hitta fler hållbara förpackningslösningar och minska miljöpåverkan på global nivå.
– Även om utvecklingsarbetet är halvfärdigt är planen helklar – flaskan ska bli 100 procent biobaserad, säger Elin Furelid, förpackningsdirektör på Absolut.
Genom att släppa en första version av Absolut Vodka i en pappersbaserad flaska bjuder man nu in till feedback om hur flaskan klarar sig igenom hela värdekedjan och hur den tas emot av konsumenterna.
– Konsumentbeteende är en av våra viktigaste faktorer när vi utvecklar nya produkter globalt. Vi tror på olika typer av förpackningar för olika marknader, baserade på både infrastruktur för återvinning och konsumenters behov.
Absolut är en del av ”The paper bottle initiative”, ett samarbete mellan Pabocotm och globala varumärken som The Coca-Cola Company, Carlsberg, P&G och L’Oréal. Tillsammans arbetar aktörerna industri- och kategoriöverskridande för att hitta innovativa och hållbara förpackningar.
Dela
Fler nyheter i Dryck och Förpackning
Årets julöl lanseras med smart smakguide
Att det här med smak och sensorik är viktigt är något som Spendrups tar fast på när de presenterar sitt vintersortiment med både klassiker och nyheter. Tack vare en noggrant utformad smakguide ska det bli enklare än någonsin att hitta den perfekta julölen för varje tillfälle.
15 november
Gå med i nätverket idag!
Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.