14 maj 2024
Det har hänt något med vegotrenden!
Det konstaterade Johanna Göransson från Ungdomsbarometern när hon presenterade utvalda delar av rapporten Mat & Måltider, som visar Sveriges 15-24-åringars syn på mat.
– Där ser vi tydligt att allt fler unga väljer att äta kött och mindre vego.
Svaret verkar finnas i de omskakande tider som vi alla levt med nu i flera år, från pandemi till krig i närområdet samt ekonomisk instabilitet och ökad gängkriminalitet på det. Detta skapar i sin tur oro och stress där resultatet blir att många söker trygghet och kontroll på det man faktiskt kan kontrollera. Som maten man äter.
– Ungdomarna letar trygga val i en otrygg tid.
En tydlig och växande trend bland ungdomar är även träningstrenden, där det är ett fortsatt stort fokus på protein.
– Det finns även en förändrad syn på vad som är hälsosam mat. Vego är inte längre det självklara valet, man har en mer balanserad approach där det finns ett större svängrum. Även vegetarianer tycker uttalat att de ”kan unna sig en köttbit då och då”, säger Johanna Göransson.
Richard Tellström, docent och lektor i måltidskunskap, deltog också i frukostmötet för att ge det historiska perspektivet på hur stora samhällskriser har påverkar våra matval.
– När en ekonomisk kris sammanfaller med en politisk kris så förändras även våra värderingar. Vi börjar omvärdera vad som är viktigt, säger han.
Under den nuvarande krisen är det tydligt att ”prisvärdhet” har blivit ett nyckelbegrepp.
– Om det bara var billig mat vi var ute efter skulle alla äta potatis. Men det är inte så det fungerar. Däremot vill vi ha mer mat för pengarna, säger han.
Kris innebär som bekant även möjlighet och alla tidigare kriser har till viss del även resulterat i nya matvanor och smaksättningar men även nya måltidsformer. Folk vill ta ut svängarna lite när krisen är över, maten blir mer kreativ och kul.
Eller som Richard Tellström säger:
– Man vill helt enkelt fräscha upp garderoben med nya accessoarer!
Isabel Moretti, vd på Svenskt Kött, gav en inblick i hur konsumenters preferens för olika livsmedel förändras i takt med att omvärlden förändras. Enligt en färsk undersökning som Svenskt Kött låtit genomföra anser nio av tio svenskar att svenskt kött stärker svensk livsmedelsförsörjning – något som blivit allt viktigare i samband med kriserna som avlöst varandra.
– Vi är det mest individuella samhället i världen och är vana att bygga en stor del av vår identitet på våra matval. Det förändras nu i och med att vi blivit mer medvetna om vår sårbarhet, säger hon.
Med tanke på de klimatförändringar som pågår, och som kommer att förändra möjligheterna att producera mat i framtiden i stora delar av världen, är det enligt Isabel Moretti även viktigt att öka produktionen av livsmedel här i Sverige – inte minst kött.
– Vi har ett ansvar för att göra det, säger hon.
Dela
Fler nyheter i Mötesplatser och Trend
Fiske och vattenbruk Mötesplatser
De vill skapa ett Tinder för sjömatsbranschen
Tredje gången gillt blir det för Nordic Seafood Summit, som arrangeras på Eriksbergshallen i Göteborg 22-23 januari.
– Vi vill vara ett Tinder för sjömatsbranschen, säger projektledaren Emelie Hennström.
28 november
Gå med i nätverket idag!
Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.