Vegobarometern: Nio av tio äter vegetariskt

Nästan alla svenskar äter vegetarisk mat vid något tillfälle och en majoritet gör det minst en gång i veckan. Det visar Axfoods senaste Vegobarometer.

Andelen vegetarianer, veganer och flexitarianer (alltså de som har vegetarisk mat som bas men även äter en del kött) har successivt ökat under de år som Axfood tagit tempen på svenskarnas matvanor i sin undersökning Vegobarometern. I dag äter 86 procent vegetariskt vid något tillfälle (86 procent) och 57 procent gör det minst en gång i veckan.
Andelen vegetarianer och veganer är stabil och ligger kvar på omkring 6 respektive 2 procent. Samtidigt som andelen som äter vegetariskt en dag i veckan är den högsta hittills, 22 procent, finns också en trend mot att flexitarianer väljer att äta vegetariskt i något mindre omfattning.
– Att vi ser en avmattning i tillväxten är naturligt när vegetarisk mat blivit ett allt vanligare och naturligare inslag i så många svenskars kost. Här ser vi en väldigt tydlig förflyttning över tid. För både klimatets och hälsans skull är det också viktigare att många fortsätter ändra sin kost lite grand – mot mer växtbaserat och mindre kött – än att det blir någon procent fler vegetarianer eller veganer, säger Axfoods hållbarhetschef Åsa Domeij i en kommentar.
Något färre än tidigare, 17 procent, säger att de kommer äta mindre kött under det närmaste året, och bland dem är miljö- och klimatskäl det starkaste skälet (53 procent), följt av hälsoskäl (24 procent) och etiska/djurrättsskäl (14 procent).
Det som främst skulle få fler att välja vegetariskt i butiken är lägre priser (40 procent), godare och mer smakfulla produkter (29 procent) och inspiration/recept i butiken (25 procent). För 20 procent av de tillfrågade har de ökade priserna inneburit att man ändrat hur man äter vegetariskt. Ökade matpriser är skälet till att 11 procent äter mer och 7 procent mindre vegetariskt.

Det är åttonde året i rad som Verian (tidigare Kantar/Sifo), på uppdrag av Axfood, genomfört Vegobarometern för att undersöka konsumenternas beteenden och attityder kring vegetarisk mat. Undersökningen genomfördes i Verians löpande webbomnibuss under perioden 10–13 december 2023. Panelen är slumpmässigt rekryterad. Antalet svarande var 1 169 och deltagarfrekvensen i webbomnibussen är cirka 50 procent.

Dela

Fler nyheter i Dagligvaruhandel och Trend

Trend: Så vill svenska folket unna sig

När svenska konsumenter vill unna sig något är det främsta njutningsmedlet – choklad. För sex av tio konsumenter är varumärket för chokladen helt avgörande medan detta spelar betydligt mindre roll för bakverk och godis. Det visar en färsk rapport från Nordic Viewpoint, som Livsmedel i fokus är först med att ha fått bläddra i.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.