Vegetariska dagen: ”Bra sätt att uppmärksamma gröna alternativ”

I dag 1 februari är det Vegetariska dagen – ett bra tillfälle för alla producenter av vegoprodukter att höras och synas lite extra.
– Jag hoppas att den här dagen bidrar till att fler vågar provar växtbaserade alternativ, säger Julia Granung, produkt- och utvecklingschef på Peas of Heaven.

Som produkt- och utvecklingschef på Peas of Heaven bryter Julia Granung ny mark inom gröna proteiner och innovationer.
– Det är så kul men det finns verkligen ingen manual att följa. Vi måste lära oss själva hela tiden, genom att testa råvara efter råvara och de nya produkter som tas fram, säger hon.

Peas of Heaven är en avknoppning av det anrika familjeföretaget Härryda Karlssons chark, och med ”vi” menar hon sitt team, där ytterligare tre personer ingår.

– Hur framtidens produkter blir avgörs till stor del genom konsumenternas beteende och köpvilja. Det är jättesvårt att sia om hur mycket utveckling och hur mycket foodtech som krävs för att köttsubstituten ska bli det normala på varje hushålls matbord.

Just nu är det de höga priserna hindrar produkterna från att slå – det måste helt enkelt bli billigare att äta vegetariskt.
– Samtidigt vet vi att den stora förändringen, det verkliga genomslaget, kommer att kräva sitt pris. Utöver att produkterna behöver ha ett bra näringsvärde spelar textur och smak väldigt stor roll. Det är också tydliga skillnader i vilket protein vi använder, säger Julia Granung.


Personligen tycker hon att ärtprotein är en fantastisk råvara, som förhoppningsvis går att få helt och hållet producerad i Sverige inom en snar framtid. Men det finns andra som också är känns intressanta, allt från faba och mycoprotein till insekter och raps.
– Det vi märker blir väldigt lyckat är olika kombinationer av protein. Just nu jobbar vi till exempel ihop med Mycorena som ju har jobbat fram ett bra mycoprotein som gör sig väldigt bra i köttsubstituten.

I dag är det Vegetariska dagen – vad betyder det för er?
– Jag tycker att det är ett jättebra sätt att uppmärksamma vegetariska produkter och alternativ till kött. Precis som World Vegan Day och andra kalenderdagar som lyfter fram en växtbaserad diet bidrar det till att fler provar, eller i alla fall börjar fundera på att prova, växtbaserade alternativ, säger Julia Granung.

Vad är det bästa med ditt jobb?
– Det är dels detta att vara med och bygga ett bolag, dels att hela tiden lära sig något nytt. Extra spännande är det att tänka att jag och mitt team är med och påverkar världen, vi gör skillnad på riktigt! Jag tror verkligen, av hela mitt hjärta, att det stora skiftet kommer att gå att genomföra. Vi måste genomföra det! Men det kommer inte gå i en handvändning och de närmsta åren kommer garanterat att bli tuffa.

Dela

Fler nyheter i Trend och Växtbaserat

Trend: Så vill svenska folket unna sig

När svenska konsumenter vill unna sig något är det främsta njutningsmedlet – choklad. För sex av tio konsumenter är varumärket för chokladen helt avgörande medan detta spelar betydligt mindre roll för bakverk och godis. Det visar en färsk rapport från Nordic Viewpoint, som Livsmedel i fokus är först med att ha fått bläddra i.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.