Veg of Lund ska bredda sortimentet: ”Enormt tryck”

Veg of Lund ska uppgradera många av sina befintliga produkter och även lansera sina nya produkter för en bredare kundbas..
– Det är stor efterfrågan på växtbaserade produkter med hög kvalitet, säger Helene Nielsen, relativt nytillträdd vd för företaget.

Veg of Lund har egen och licensierad produktion och försäljning av växtbaserade livsmedel under varumärket DUG. Basen för produkterna är en patenterad emulsion av potatis och rapsolja för tillverkning av veganska livsmedel.
Helene Nielsen, som tidigare var internationell säljdirektör, klev på vd-posten i våras och men henne vid rodret ska bolaget nu uppgradera många av sina  befintliga produkter och även lansera helt nya typer av produkter i nya kategorier och för en bredare kundbas – inte minst inom hotell och restaurang.
– Med min erfarenhet och mitt kontaktnät har jag under den här tiden skapat förutsättningar för lanseringar på nyckelmarknader och marknader där jag ser stor potential i samtliga våra segment. Jag har under den här tiden också konstaterat att det är ett enormt tryck och stor efterfrågan på växtbaserade produkter med hög kvalitet, säger hon, i ett pressmeddelande.
Hon menar att just den patenterade potatisbasen ger stora möjligheter att skapa ”en unik produktportfölj för att förändra matindustrin”. Till skillnad från exempelvis soja är potatis en tacksam gröda som kan odlas överallt.
Under de senaste månaderna har DUG etablerats på flera nya marknader, senast i Tjeckien, Slovakien, Polen och Tyskland.
– Jag räknar med att vi snart kan komplettera listan med distributörer i flera länder. Vi ser även att vi kan sälja till svenska kommuner, som i allt större utsträck­ning byter till växt­baserade och allergivänliga livsmedel i de måltider de serverar, säger Helene Nielsen.

 

Dela

Fler nyheter i Människor och Växtbaserat

Om krisen kommer: Här är matvarorna som får en ”tick in the box”

Vad behöver man egentligen ha hemma i skafferiet om krisen eller kriget kommer? MSB ger i alla fall delvis svaret på den frågan i sin nya broschyr. Men Livsmedel i fokus har frågat dem som vet bättre!

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.