3 november 2021
Ulrika Ekström, vd Svenskmärkning AB
– Vi tycker det är bra att frågan lyfts upp, det kan skapa en positiv dialog kring råvarornas ursprung på restaurang. Men eftersom bearbetat kött och charkuterier inte innefattas, faller många produkter bort och vi ser en risk att förslaget inte når konsumenternas förväntan. Vi lovordar i stället frivillighet som en större möjlighet att nå konsumenten.
Christina Gezelius, Informationschef Martin & Servera
– Martin & Servera ser positivt på det här förslaget. Information om ursprungsland på köttprodukter är redan idag tillgänglig för våra kunder – oavsett om de beställer via en säljare på telefon eller i vår e-handel. Vi ser också, i alla undersökningar vi gör, att kunderna vill dela den kunskapen med sina gäster. Men det ställer också krav på bra processer och kontroll i restaurangköket, så att det är rätt information som följer med en produkt hela vägen från förpackning till servering.
Johan Jureskog, krögare och kock
– Det är fantastiskt om ursprungsmärkningen lyfts in även på restaurang. Det hyllar råvaran på ett helt annat sätt och så har i alla fall jag jobbad de senaste tio åren minst. Med ursprungsmärkning kan gästen se om köttet är såväl svenskt som om det kommer från något annat land med kvalitetskött. Om man tvingar fram en ursprungsbeteckning är det jättemycket skitkött som inte går att dölja längre.
Magnus Därth, vd Kött och Charkföretagen
– Kött och Charkföretagen är positiva till att tillgodose konsumenternas ökande intresse för information om ursprung hos livsmedel. Det förslag som presenterats innehåller dock en rad problem som reser frågan hur mycket information konsumenterna verkligen kommer att få i praktiken. Vi anser att den frivilliga Svenskmärkningen (Från Sverige) är ett bra system som är noga anpassat till konsumenternas efterfrågan av information. Det vore positivt om det uppmuntrades och användes mer också på restaurang.
Dela
Fler nyheter i Arkiv och Restaurang
Grossisten hakar på trenden: “Vi vill driva utvecklingen”
Martin & Servera lanserar egen 50/50-färs för att bidra till restaurangbranschens förflyttning mot lägre klimatavtryck.
–Vi vill driva på utvecklingen mot mer svenskodlade baljväxtprodukter, säger hållbarhetschefen Emelie Hansson.
17 september
Gå med i nätverket idag!
Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.