Vad behöver företag för att kunna skala upp?

För att stödja företagens utveckling pågår ett arbete med att undersöka behoven av teknisk infrastruktur. Nu finns en chans att göra sin röst hörd och påverka framtidens satsningar.

Sweden Food Arena är en av aktörerna som ligger bakom initiativet till den enkät till företag som nu finns att besvara i syfte att kartlägga det egentliga behovet av teknisk infrastruktur.
– Alla pratar om test och demo, men vad är det egentligen företagen efterfrågar?!, undrar Marie Gidlund, verksamhetsledare på Sweden Food Arena.
Hon berättar att ambitionen verkligen är att förstå företagens behov, att kartlägga dem och genom det kunna påverka hur satsningarna framöver ser ut. Det finns även ett behov av att lista upp vilken befintlig infrastruktur som finns idag och identifiera gapen. AgroÖst i Örebro har tidigare gjort en sammanställning över befintliga testbäddar med hjälp från bland Region Skåne och RISE.
– Sammanställningen är tyvärr inte heltäckande utan behöver kompletteras och bli rikstäckande, säger Marie Gidlund.
– Det är ett välkänt problem att det är svårt att skala upp. Det är en sak att ha en bra produkt som kan tillverkas i liten skala, men att få ute den brett kräver ofta en helt annan produktionsprocess, fortsätter hon.


Marie Gidlund uppmanar företagarna att göra sin röst hörd genom att besvara den enkät som nu finns ute.

Det kan vara recept som måste göras om, hantering som behöver anpassas eller helt ny teknik som krävs. Och för att lyckas måste man utveckla och provköra.
–Tekniken och kompetensen måste in, och som liten företagare är det inte lätt att veta vad som krävs, eller vem som kan hjälpa till med det. Ingen har den kompletta listan på teknisk infrastruktur liksom.
Enkäten kommer att reda ut vad företagen vill utveckla. Utifrån svaren som den ger kommer Sweden Food Arena kunna skapa sig en bild av vad som är rimligt att föreslå i infrastruktur framgent.
– Det kommer säkert också komma frågor om vad som är rimligt att behålla av det vi har idag. En del är projektfinansierat och kan inte förväntas finnas för evigt, fortsätter Marie Gidlund.
– En annan viktig fråga är vad företagen själva är villiga att investera, lägger hon till.

Fakta/ Kartläggningen
För att stödja företagens utveckling pågår ett arbete med att undersöka behoven av teknisk infrastruktur‚ vilken utrustning söker man samt vilka kringtjänster anses vara viktiga för företagets tillväxtresa. 

Kartläggningen sker i samarbete mellan Innovatum Science Park, Krinova Incubator & Science Park, Livsmedelsakademin, Region Skåne, Region Örebro och Västra Götalandsregionen samt Sweden Food Arena.
Senaste svarsdatum är 30 april. Enkäten hittar du här. 

Dela

Fler nyheter i Trend

Spännande smaker kryddade medlemsträff

I onsdags bjöd Livsmedel i fokus in till medlemsträff hos Paulig i Göteborg. Ett 40-tal kollegor från livsmedelsbranschen deltog för att höra mer om Pauligs Tex mex-resa och företagets nya mål att växa inom det asiatiska köket – men också för att nätverka och knyta nya kontakter.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.