Januari ska få Nyckelhålsmärkta produkter att flyga

Försäljningen av Nyckelhålsmärkta produkter i dagligvaruhandeln har ökat de senaste åren samtidigt som utbudet har varit stabilt, enligt färska siffror från NielsenIQ. För att lyfta intresset ytterligare sätter Livsmedelsverket extra stort fokus på Nyckelhålet nu under januari, tillsammans med olika aktörer i livsmedelsbranschen.

Nyckelhålet är Livsmedelsverkets oberoende märkning, som ska vara en enkel vägledning till bättre matvanor. Men då måste det finnas ett tillräckligt stort utbud. Därför har Livsmedelsverket, med hjälp av NielsenIQ, undersökt hur försäljningen av och andelen Nyckelhålsmärkta produkter i dagligvaruhandeln har utvecklats de senaste åren.
Resultatet visar att Nyckelhålet fortsätter att vara en relevant märkning på livsmedel i svensk dagligvaruhandel. Utvecklingen av antalet Nyckelhålsmärkta produkter har varit stabil samtidigt som både värde- och volymförsäljningen ökat mer än den totala utvecklingen inom dagligvaruhandeln.
– Det är glädjande att det finns ett bra utbud av Nyckelhålsmärkta produkter. Och det är minst lika roligt att det finns en sådan stark efterfrågan hos konsumenterna för de här mer hälsosamma produkterna, säger Britta Ekman, chef för Livsmedelsverkets enhet för hållbar livsmedelskonsumtion.
Under 2023 publicerade Livsmedelsverket en rapport om Nyckelhålet, där Ipsos sammanställde insikter om varumärkets styrka, försäljning och märkningens status i livsmedelsbranschen. En av slutsatserna var att Nyckelhålet som varumärke är starkt och har hög trovärdighet.
Det fanns även ett brett stöd bland aktörer i livsmedelskedjan att fortsätta utveckla Nyckelhålet som varumärke och en efterfrågan på ökade kommunikationssatsningar. Ett sådant initiativ är att tillsammans uppmärksamma Nyckelhålet nu i januari.
– Vi hoppas att det ska leda till att fler upptäcker Nyckelhålet och vilket stöd märkningen kan vara i vardagen. Livsmedelsproducenter och dagligvaruhandeln har en nästan daglig kontakt med konsumenterna och kan verkligen göra en stor insats för att det ska bli enklare för fler att äta mer hälsosamt, säger Britta Ekman.

Dela

Fler nyheter i Dagligvaruhandel och Hälsa och Värdekedjan

Han är Lidls nya stjärnrekrytering: ”Jättespännande”

Johan Krallis Anell lämnar rollen som nationell exportsamordnare på Landsbygds- och Infrastrukturdepartementet och i Regeringskansliet för att istället tillträda en helt nyinrättad tjänst på Lidl.
– Mitt uppdrag blir att representera företagets intressen – särskilt i politiska sammanhang, säger han till Livsmedel i fokus.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.