Tuffa tider kräver nya grepp: “Vi investerar i kommunikation”

Kostnadskris, lågkonjunktur och minskade försäljningsvolymer. Jodå, det är tuffa tider nu men frågan är hur man kan göra som företag för att ändå hålla arbetsglädjen på topp?

I förra veckan släpptes en dyster kvartalsrapport från Livsmedelsföretagen, som visar att svenska livsmedelsproducenter aldrig tidigare sett sin försäljning minska så mycket som nu. Nio av tio företag hade per den sista mars inte uppnått kostnadsökningstäckning samtidigt som kostnaderna fortsatte att öka under årets första kvartal.
Livsmedel i fokus ringde därför runt till en handfull företrädare för värdekedjan för att ställa följande fråga:

Hur gör ni för att hålla arbetsglädjen vid liv?

Corina Papadopoulou, vice vd, Fontana Food:
– Först var det pandemi, sedan krig med stora kostnadsökningar och så en låg svensk kronkurs på det; det har nog aldrig varit så viktigt att hålla uppe en positiv anda som just nu! Hos oss är vi noga med att uppmärksamma och fira olika saker, det kan handla om såväl stort som smått. När vi nyligen fick en fin placering på listan Great Place To Work – en av världens största medarbetarundersökningar – firade vi med både tårta, bubbel och ballonger.

Per Stenström, delägare, SIA Glass och Bertegruppen:
– Vi väljer att satsa oss ur krisen genom att investera och bygga nytt som aldrig förr. Jag tycker rent generellt att det pratas på tok för mycket om kris och elände när vi i stället behöver se framåt. Det kommer en tid efter krisen och den måste vi arbeta för att möta på bästa sätt.

Mats Liedholm, vd, Fazer Sverige:
– Vi har ökat frekvensen i vår internkommunikation. Det började redan under pandemin och då var allting digitalt. Det är fortfarande mycket digital kommunikation, men nu är det även mycket som tas muntligt, direkt på plats ute i våra sju olika produktionsanläggningar. Det är viktigt för att alla ska vara medvetna om de förändringar som sker allt snabbare i och med den pågående krisen och de konsumtionsförändringar som den för med sig.

 Magnus Winges, handlare Ica Maxi i Kumla:
– Det är många olika saker! Eftersom vi är sifferstyrda i vår bransch så går det alltid att hitta ljusglimtar att lyfta i dessa. Vi visar siffror och belyser det positiva! Vi har investerat mer tid i möten för att diskutera läget och lyfta eventuella frågor och funderingar. Det har varit viktig. På fredagarna bjuder vi alltid på bullar, det är uppskattat och gör ju att medarbetare stannar upp och pratar med varandra.

Dela

Fler nyheter i Trend och Värdekedjan

Hon ska öka konsumtionen av fullkorn: “Tid, tålamod och starkt engagemang”

Maria Alexandersson är projektledare för Fullkornsfrämjandet. Uppdrag? Att få fler svenskar att få upp ögonen för vikten av att äta fullkorn.
– När man väl förstår är det egentligen ganska enkelt, säger hon till Livsmedel i fokus.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.