Tuffa tider för foodtech – men det finns ljus i mörkret

Konkurser, röda siffror och både kunder och investerare som sviker. Det är tufft för uppstickarna i Livsmedelssverige just nu, men det finns ljus i mörkret. Det menar skribenten Christian von Essen, som granskat årsredovisningarna från 22 omtalade foodtech-aktörer – och även hittat greppen som funkar.

Det kostar både tid och pengar att innovera och skaka om matsystemet, och det är ingen hemlighet att de senaste åren varit utmanande för foodtech-bolagen.
Det skriver Christian von Essen i en kartläggning av 22 foodtechbolag för sajten Impact Loop, som Livsmedel i fokus tagit del av.
– Konsumentprodukter har haft svårt att hitta attraktiva distributionskanaler samtidigt som man ska bygga varumärke för att driva försäljning och lojalitet. Men även för dem som har satsat på grossistledet, som leverantör till större livsmedelsföretag, har det varit trögt, säger han.
Att hyfsat etablerade uppstartsbolag som Mycorena och Tebritos nyligen gått i konkurs är ett tydligt resultat av detta.
– Det är trist för det känns som att de föll på målsnöret och att det egentligen inte var så mycket kapital som behövdes. Men kapitalet är lite fegt just nu.
Av de 22 bolagen i granskningen är det bara sex som landar på svarta siffror för boksluten 2023: Casmancéa, Cerve Holding, Gårdsfisk, Meal Makers Sweden, Nordic Green Food, samt Simply No Vaste.
– Nordic Green Food, med varumärket Yipin, är en av vinnarna. Det är ett familjeföretag som har lyckats tiodubbla omsättningen på fem år och som landade ett plusresultat på 20 miljoner, säger Christian von Essen.

En annan som sticker ut är Meal Makers Sweden, som byggt upp en digital marknadsplats där leverantörer och livsmedelsproducenter kan sälja sitt överskott till foodservice-sektorn.
– Det är en vettig impact som ger matsvinnet nytt liv. Det är kul att se att det faktiskt fungerar.
Färsodlarna, Peas of Heaven och Aloba Foods är tre av flera exempel på foodtechbolag som visserligen går back men som ökat sin omsättning och samtidigt minskat sina minusresultat rejält.
– Alla försöker hålla näsan över vattenytan. Det innebär även att de blivit bättre på att hålla i pengarna och slimma produktionen, säger Christian von Essen.
Just vad gäller Färsodlarna, som har Axel Johnsons investeringsbolag Novax i ryggen, så verkar de ha hittat nyckeln till framgång: att sälja till offentlig sektor samt ingå partnerskap med aktörer som Ikea och Martin & Servera.
– Det verkar vara en mer framkomlig väg än att sälja via dagligvaruhandeln. Inom offentlig måltidsverksamhet har man ofta höga krav på att maten ska vara hållbar och klimatanpassad, vilket gör att man väljer mer växtbaserat.
Så om du skulle sammanfatta hur man blir en vinnare inom foodtech?
– Bredda marknaden, vänd dig mot offentlig sektor och ha en stor investerare i bakgrunden som tänker hållbart och långsiktigt. Och acceptera att växtbaserat inte måste betyda 100 procent. Personligen tror jag att hybridprodukter är det som har framtiden för sig och då är det bra att vara med och ta den bollen.

Dela

Fler nyheter i Människor och Trend och Växtbaserat

Skånemejerier om det svenskt ostlyftet: “Vi lyssnar på konsumenterna”

Den importerade hårdosten dominerar i svenska kyldiskar. Men på Skånemejeriers mejeri i Kristianstad driver man utvecklingen mot ett utökat utbud av svensk ost.
– Vi satsar på njutningsupplevelser, säger anläggningschefen Stefan Andersson.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.