Trots prisfokus – svenska livsmedel står högt i kurs

Trots att pris blivit den viktigaste faktorn vid valet av mat i butik så tittar nästan tre av fem konsumenter efter varor med svenskt ursprung när de handlar. Det visar en färsk attitydundersökning från Svenskmärkning.

Förtroendet och intresset för svenska råvaror och livsmedel är fortfarande stort, enligt den attitydundersökning som Demoskop genomfört med drygt 1 000 respondenter på uppdrag av Svenskmärkning.
– Tre av fyra tycker att en tydlig ursprungsmärkning underlättar vid livsmedelsinköp, och lika många tycker att det är viktigt att Från Sverige-märkningen finns på råvaror och livsmedel.  säger Ulrika Ekström, vd för Svenskmärkning.

Att gynna svenska bönder är det viktigaste skälet att välja svenskt (83 procent) följt av viljan att gynna svensk livsmedelsindustri (73 procent). Sju av tio uppger också att de, genom att köpa svenskproducerad mat, vill bidra till Sveriges försörjningsförmåga.

Majoriteten (80 procent) tycker att det är viktigt att kunna se vilket ursprungsland en produkt har; ägg, kyckling, mjölk, nötkött och fläskkött är de viktigaste varorna att köpa svenskt av.
– Därför är det glädjande att kännedomen för Från Sverige-märkningen är väldigt hög, på 86 procent, och att fyra av fem har högt förtroende för märkningen,

Vid en prioritering är ”att maten inte är för dyr” den viktigaste faktorn (57 procent) medan att maten är svenskproducerad kommer som nummer två (45 procent). Och tre av fem kan tänka sig att betala lite mer för att stötta svenska bönder och svensk livsmedelsindustri.
– Vi ser i den faktiska försäljningsstatistiken från Nielsen IQ för 2022 att konsumenterna fortsätter att handla Från Sverige-märkta produkter, vilket är positivt. Försäljningen inom dagligvaruhandeln ökade 12,4 procent på helåret 2022 jämfört med helåret 2021, till skillnad från ej Från Sverige-märkta produkter som bara ökade 6,5 procent på helåret 2022, säger Ulrika Ekström.

Nära hälften (47 procent) säger att de äter mer svenska livsmedel i dag jämfört med för fem år sedan och drygt hälften (52 procent) uppger att de tror att de kommer äta ännu mer svenska livsmedel framåt.

I dag märker 220 företag med den frivilliga ursprungsmärkningen Från Sverige där Kött från Sverige och Mjölk från Sverige ingår, och cirka 12 000 produkter är godkända för märkning.

 

 

Dela

Fler nyheter i Trend och Värdekedjan

Hon ska öka konsumtionen av fullkorn: “Tid, tålamod och starkt engagemang”

Maria Alexandersson är projektledare för Fullkornsfrämjandet. Uppdrag? Att få fler svenskar att få upp ögonen för vikten av att äta fullkorn.
– När man väl förstår är det egentligen ganska enkelt, säger hon till Livsmedel i fokus.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.