Trots krisen: Energidryckerna säljer som aldrig förr

Försäljningen av energidrycker fortsätter att öka, precis som antalet aktörer inom området. Uppstickaren Latitude 65 lyckades tiodubbla sin omsättningen i fjol.

Hajpad högmarginalsprodukt, smart marknadsförd och snyggt förpackad. Energidryck, sportdryck och andra funktionella drycker är ett snabbväxande segment som omsätter flera miljarder kronor i den svenska dagligvaruhandeln.
Siffror från NielsenIQ visar att just ”funktionella drycker” var ett av de segment som gick mot strömmen och trots kris och inflation ökade i försäljningsvolym under förra året, med hela 8 procent, medan handeln som helhet tappade volym.
Därför är det inte konstigt att kategorin även lockar nya aktörer. Den goda utvecklingen är även en logisk förklaring till att butikerna fortsätter ta in nya energidryckssmaker och produkter.
En genomgång som Food Supply gjort visar att det har gått extra bra för uppstickaren Latitude 65 som tiodubblade omsättningen i fjol och tillväxten ser stark ut även i år.
– Vi har omsatt lika mycket första kvartalet som hela förra året, säger Daniel Önneberg, delägare och försäljningschef, till tidningen.
– När butikerna drar siffrorna för oss visar statistiken att vi bidragit till kategorin och inte bara tagit från den. Jag tror att det är en framgångsfaktor för oss att man inte bara flyttar försäljningen sinsemellan.

Dela

Fler nyheter i Dryck och Trend

Skånemejerier om det svenskt ostlyftet: “Vi lyssnar på konsumenterna”

Den importerade hårdosten dominerar i svenska kyldiskar. Men på Skånemejeriers mejeri i Kristianstad driver man utvecklingen mot ett utökat utbud av svensk ost.
– Vi satsar på njutningsupplevelser, säger anläggningschefen Stefan Andersson.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.