Trendkoll med smaken i fokus

Hållbart och hälsosamt, absolut, men smaken måste komma i första rummet. Så skulle Livsmedel i fokus matnyttiga event Trendkoll kunna sammanfattas, där det övergripande temat var ”glappet mellan rekommendationer och verklighet”.

När nätverket Livsmedel i fokus under torsdagen arrangerade sitt årliga event Trendkoll var det fullsatt med väntelista, och med drygt 140 deltagare på plats i Centralposthuset i Stockholm.
– En fantastisk dag med fantastiska talare! Vi hade ett framåtlutat program som greppade så många aktuella frågor här och nu, säger Cecilia Öster, verksamhetsledare för Livsmedel i fokus.
– Det märks tydligt att deltagare återkommer på våra event för det värdefulla minglet och att det ett stort behov av att träffas och nätverka. Och jag måste säga att vi har otroligt engagerade medlemmar.
Anna Rosling Rönnlund, författare och grundare av Gapminder Foundation, var inledningstalare och talade om vikten av att motverka missförstånd och fördomar genom datavisualisering och utbildning. Det gäller alla men är inte minst viktigt inom livsmedelsbranschen och de beslut som fattas där.
– De undersökningar vi gör visar att bilden som vi har av världen inte stämmer. Därför måste vi bli bättre på att integrera data i våra processer för att navigera i verkligheten och fatta rimliga beslut. Vi kan inte lita på magkänslan – eller våra kollegor. Vi måste gå till datakällorna, säger hon.
Johan Kaij, senior konsult och grundare på Circel, talade om konsumenternas svårighet att navigera bland alla olika budskap, med ”proteinhets” som tydligt exempel. Och om att inte utgå inte från den egna sanningen utan från konsumentens verklighet.
– Vi måste bli mer konkreta och alltid börja med att tala om att smak. Smak, enkelhet och pris är alltid det viktigaste – annars är allt annat du gör för hållbarhet och hälsa helt onödigt.
Han fick medhåll från Fredrik Larsson, affärschef på Köket.se, som talade om konsumentens drivkrafter och vad de faktiskt väljer att äta till middag.
– Vi försöker alltid jobba lustfyllt när vi utvecklar recept. Det viktigaste är att maten smakar gott och att det är något som hela familjen gillar. Det är där man måste börja. Att det är hälsosamt och bra kommer ganska långt ned på listan.
Isa Dahlberg, innovationschef på ImpactX på Ica Sverige, talade om hållbarhet som tillväxtmotor. Och visade upp den nya AI-modellen ”Klimatknuffen” som gör det enkelt för konsumenterna att e-handla klimatsmart genom att få hjälp med att klimatkolla sin varukorg.
– Det handlar om små skiften med stor betydelse. Vi behöver tänka nytt, göra många grejer, använda teknik på nytt sätt och veta att hållbara affärer är både klimat och pengar, säger hon.
Per Frankelius, universitetslektor och docent på Linköpings Universitet, var också på plats för att berätta om alla fantastiska möjligheter som öppnar sig tack vare jordbrukets digitalisering. Men även om nya satsningen ”Smaklabbet” som ska byggas i Väderstad, för att kunna utveckla bästa tänkbara smak på olika grödor.
– Om man skördar rapsen i exakt rätt tid kan man få en rundare smak på rapsoljan.
Isabel Moretti, vd på Svenskt Kött, talade om att rätt fakta och statistik saknas i köttdebatten (där man ofta utgår från total slaktvikt i stället för vad konsumenten faktiskt äter). Och att det faktiskt finns en del som skulle må bra av att äta mer kött.
– Det gäller att se helheten. Vi behöver inte ha en konflikt mellan kött och vegetabilier, vi behöver äta både och, säger hon.
Krishan Kent, styrelseordförande på Fiskbranschens Riksförbund, talade om okunskapen som finns när det gäller fiskekvoter och svensk fiskeförvaltning, vilket gör att merparten av svensk sill och strömming i dag blir fiskfoder i stället för att bli mat.
– Okunskap skapar konstiga beslut. Vi behöver skapa mer värde av det vi fångar – det är inte minst viktigt ur beredskapssynpunkt, säger han.
Richard Tellström, etnolog och måltidsforskare, knöt ihop dagen genom att tala om hur viktiga våra värderingar är för våra matval, och att även smak alltid färgas av kulturella värderingar.
Och enligt honom är det hög tid att sluta prata i termer av att mat är ”dyrt”.
– Man kan tala om högt pris och lågt pris men inte att något är dyrt. Prisvärdheten är den kulturella värderingar som konsumenten själv gör i ett givet sammanhang.

Dela

Fler nyheter i Människor och Mötesplatser och Värdekedjan

Trend: Småmålsrevolutionen är här

Lennart Wallander, chief officer of Tomorrow på Food & Friends, var en av talarna under Trendkoll. Och han hade ett tydligt budskap: Småmål är det nya rätta och för livsmedelsindustrin gäller det att börja produktutveckla.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.