10 december 2024
Du ska tala på Trendkoll, och alltså ha livsmedelskedjan som publik. Vad tror du att den publiken behöver höra?
– De som arbetar i livsmedelskedjan behöver förstå den i ett globalt perspektiv. Och det är det jag kommer att ge publiken. För, vi lever i en globaliserad värld och måste se våra lokala förutsättningar i ett globalt ljus för att kunna ställa de rätta frågorna om vår marknad och planera för framtidens marknader.
På vilket sätt tror du att datavisualisering och utbildning kan påverka livsmedelskedjan och/eller konsumentbeteendet?
– Jag tror att det är helt avgörande att vara datadriven i sin förståelse av världen och för att data ska gå att förstå måste den vara begriplig. Det innebär i princip alltid att den behöver visualiseras för att förstås. Väldigt många människor avskyr matte och statistik och vänder bort blicken om informationen är otydligt kommunicerad. Historiskt saknade mänskligheten data, nu finns det äntligen data för en massa viktiga trender, men vi saknar vana av att jobba med data och göra den tillräckligt begriplig och tillgänglig så att den blir en naturlig del av förståelsen av de problem vi jobbar med att lösa.
– På Gapminder har vi testat vad allmänheten och expertgrupper kan om globala trender och proportioner, och vi ser att det finns ett stort glapp mellan hur människor uppfattar att världen fungerar jämfört med vad datan säger om samma trender och proportioner. Och när majoriteten har fel om viktiga trender och proportioner finns det stor risk att man ställer fel frågor och prioriterar fel i sin verksamhet.
Hur påverkas du själv privat av exempelvis matpriserna, ekologisk mat kontra konventionell och överlag hållbara val?
– Personligen tycker jag att det är svårt att skilja alla märkningar åt. I princip alla produkter tävlar om att vara nyttigast, bäst för miljön, schysstast för producenterna, naturligast, friast från tillsatser, mest lokalt, bäst för kroppen … men, vilka argument som egentligen är relevanta är svårt att utläsa som konsument, och när de varor som marknadsför sig som de ”mest goda” är ofta mycket dyrare och det är lätt att bli cynisk och tänka att det är bra ur försäljningssynpunkt att få folk som har råd att lägga om sin konsumtion till produkter som är mycket dyrare. …
– Det går trender i vilka modeord som gäller som man trycker på, och om det är lokalt som gäller så kan man ju undra om det verkligen är bättre att köpa lokalt odlade tomater eller tomater odlade i Morocco till exempel? Att odla tomater i nordens mörker och kyla är extremt energikrävande, medan solen är naturligt närvarande i Morocco. Så vad är bäst: Att odla lokalt med god tillgång på vatten men med minimal värme och sol eller under fantastiska sol- och ljusförhållanden året runt men med längre frakt? Vad ger bäst råvara? Vad är effektivast? Vad är bäst? För vem? Svåra frågor. Och i princip omöjliga för konsumenten att besvara.
Vad tycker du är den största utmaningen just nu för livsmedelskedjan?
– Den omställning jag personligen är mest nyfiken på att se hur den utvecklas är hur den traditionella modellen där varje konsument tar sig till butiken för att handla kompletteras av modellen där maten beställs för hemkörning och maten inte behöver frontas i trevliga lokaler på attraktiva och ofta dyra platser, utan den kan plockas och packas i billigare lagerlokaler direkt till kund.
Trendkoll är en årligt återkommande branschträff för alla inom livsmedelskedjan. Eventet är i Stockholm den 13 februari 2025 och arrangeras av Livsmedel i fokus. Vill du veta mer eller anmäla dig? Du hittar all information du behöver här.
Dela
Fler nyheter i Människor och Mötesplatser
Han är smaksäkrast i livsmedelsbranschen
I premiäromgången av sensoriktävlingen Smaksäkrast vann Sebastian Johansson, Dagab. Tävlingen, som utlystes tidigare i höstas, har rönt stor uppmärksamhet och blivit en succé – inte minst genom att sätta ljuset på vikten av sensorik för framtidens produktutveckling.
6 december
Gå med i nätverket idag!
Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.