Trendkoll 2025: Få koll på glappet!

Det finns ett glapp mellan rekommendationer och den verklighet vi lever och agerar i. För att hitta gemensamma mål och skapa en hållbar och hälsosam livsmedelsbransch behöver vi kroka arm, tänka högt och lära nytt. Den 13 februari på årets upplaga av Trendkoll ger vi dig verktygen, inspirationen och kontakterna.

Årets upplaga av Trendkoll är högaktuell genom det övergripande temat på det identifierade glappet som finns mellan rekommendationer och verklighet.
– Det är svårnavigerat för alla. Det känns avgörande att vi hjälper till med plattformen och diskussionerna, uppföljningarna och nätverket för att orientera och inspirera för att vi ska hitta gemensamma mål som tar oss till en hållbar och hälsosam livsmedelsbransch, säger Cecilia Öster, verksamhetschef för Livsmedel i fokus och en av dem som ingår i nätverkets arbetsgrupp för den årliga branschkonferensen Trendkoll.
– För oss är det viktigt att kunna erbjuda en samlingsplats för branschen där nätverkande är en självklarhet men också där vi kan adressera aktuella ämnen med hjälp av olika experter på scenen, fortsätter hon.
Och mycket riktigt: Även i år består Trendkoll av en kavalkad av namnkunniga talare med expertiskunskap inom branschens olika områden. Tanken är att de tillsammans ska ge inspiration, nya insikter och ökad kunskap. Några av de vi kommer få lyssna till är Anna Rosling Rönnlund, Richard Tellström, Anna Henning Moberg, Per Frankelius och Isabel Moretti.
Dagen består dels av djupdykningar i olika teman, bland annat om varför man ska använda sig av datavisualisering för att motverka missförstånd men också varför vi som konsumenter beter oss som vi gör, och hur det kan förändras. Panelsamtal kommer att varvas med praktiska exempel från olika verksamheter, en realitycheck på dagens jordbruk, en reflektion över hur verkligheten idag stämmer överens med vår mathistoria samt förhoppningsvis även ett svar på huruvida vi äter för mycket kött eller inte.
– Programmet ska ge svar, men också plantera tankar och ge nya insikter. Vi vet också att många uppskattar möjligheten att nätverka och diskutera över företagsgränserna – därför främjar vi det genom bra pauser, säger Cecilia Öster.
Ulrika Norvell är hållbarhetsansvarig på Kött & Charkuteriföretagen, men också ny i styrelsen för nätverket Livsmedel i fokus och en del av arbetsgruppen för programmet.
Varför ska man gå på Trendkoll?
– Det är en viktig mötesplats för branschen och en bra chans till nätverkande, men det är även ett perfekt ställe att få inspiration och kunskap på, säger hon.
Cecilia Anneling, kommunikationschef på Svensk Dagligvaruhandel, är även hon styrelsemedlem och del i arbetsgruppen för programmet. Hon håller med Ulrika Norvell.
– Trendkoll är en unik möjlighet att få ta del av de senaste insikterna, trenderna och innovationerna som driver utvecklingen inom livsmedelsbranschen. Det är en dag fylld med inspiration där du får fördjupa din kunskap och uppdatera dig på aktuella ämnen, samtidigt som du möter och diskuterar med branschkollegor. Oavsett om du arbetar inom produktion, distribution eller marknadsföring, erbjuder Trendkoll värdefulla verktyg och perspektiv för ditt arbete, fyller hon i.
Temat för dagen är att belysa glappet mellan rekommendationer och verklighet.
– Det är verkligen ett aktuellt tema som många i branschen är intresserade och pratar om, därför är det extra bra att vi kan lyfta det under trenddagen, säger Ulrika Norvell.
– Jag är otroligt taggad över årets program, som erbjuder något för alla. Vi öppnar med Anna Rosling Rönnlund, som kommer att vidga våra perspektiv. Sen en rad av branschexperter från hela kedjan. Jag ser också särskilt fram emot att höra Per Frankelius, vars föreläsningar jag hört mycket om och som jag hoppas kommer att vara både inspirerande och tankeväckande. Dagen avslutas med Richard Tellström, som på ett briljant sätt kommer att summera allt vi har hört under dagen – knyta ihop vår mathistoria med framtiden, säger Cecilia Anneling.

Vill du veta mer, eller anmäla dig till Trendkoll? Du hittar all information här. 

Dela

Fler nyheter i Människor och Mötesplatser

Om krisen kommer: Här är matvarorna som får en ”tick in the box”

Vad behöver man egentligen ha hemma i skafferiet om krisen eller kriget kommer? MSB ger i alla fall delvis svaret på den frågan i sin nya broschyr. Men Livsmedel i fokus har frågat dem som vet bättre!

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.