Trend: Så vill svenska folket unna sig

När svenska konsumenter vill unna sig något är det främsta njutningsmedlet – choklad. För sex av tio konsumenter är varumärket för chokladen helt avgörande medan detta spelar betydligt mindre roll för bakverk och godis. Det visar en färsk rapport från Nordic Viewpoint, som Livsmedel i fokus är först med att ha fått bläddra i.

En kaka eller bit mörk choklad till kaffet, en skål med chips till tv-myset eller en glass på väg hem från jobbet. Att sätta en liten guldkant på tillvaron vi alla göra ibland, oavsett årstid, väder, dagsform – eller konjunktur.
– Inte minst i dåliga tider vill vi unna oss! Trots att vi såg stora prishöjningar på både snacks, glass och choklad under lågkonjunkturen så ökade försäljningen, säger Anna-Lena Wihlborg, Senior Advisor på Nordic Viewpoint, som står bakom den nya rapporten ”Att Unna Sig 2024”.
– Det är en undersökning som aldrig tidigare har gjorts men som jag har drömt om att får göra i tio år. Jag märker också att det finns en stor nyfikenhet i branschen kring det här segmentet.

Det är en kvantitativ undersökning med webbpanel, där sju olika produktkategorier ingår: Choklad, godis, snacks, glass, bakverk, sötad/osötad dryck samt energidryck/protein-produkter.
– Bland yngre märks tydligt att energidryck och proteinbars inte bara är något som tillhör träning utan att det används som ett njutningsmedel som man ”unnar sig”, säger Anna-Lena Wihlborg.
Just ålder är något som framhålls i rapporten:
– Vanligtvis ser vi stora skillnader mellan könen när det gäller livsmedel generellt, men det finns inte alls samma skillnader när det gäller ”unna sig”-produkter. Här är åldern en viktigare faktor där skiljelinjen går vid 39 år.
Tendensen är att ju äldre man är, desto mindre äter man av alla produktkategorier som förekommer i rapporten. Undantaget är bullar och bakverk av olika slag, som man gärna äter flera gånger i veckan.
Det är även tydligt att majoriteten av unga föredrar sockerfria drycker.
– Det handlar inte bara om hälsa och kalorier utan att de även har vant sig vid den smaken och ofta regerar negativt på vanligt socker i dryck, säger Anna-Lena Wihlborg.
Vad i den här rapporten är mest intressant för livsmedelsindustrin att veta?
– Att smaken är en extrem hygienfaktor. Våra intervjupersoner pratar smak, smak och åter smak. Priset är inte alls lika drivande i den här kategorin, vilket egentligen är självförklarande. Det finns ju ingen anledning att unna sig något som inte smakar gott!
Något annat som lyfts fram i rapporten är att konsumenterna är ganska konservativa när det gäller njutningsprodukter.
– Det är relativt få som vill testa nya saker och riskera att kasta pengarna i sjön. Som leverantör måste man därför ge lite extra när man ska lansera nya produkter, hyllan kräver det!
Den tendensen är något som påverkar utbudet och försäljningen av EMV.
– EMV har inte alls samma makt här, det finns helt enkelt inte lika mycket EMV som i andra livsmedelskategorier. Men det kan säkert komma att ändra sig i takt med att konsumenterna ”upptäckt” EMV i andra kategorier under prishöjningarna, säger Anna-Lena Wihlborg.

Rapporten om att unna sig lanseras på fredag under en online-sändning, som man kan anmäla sig på HÄR!

Anna-Lena Wihlborg är en av talarna under Trendkoll, som Livsmedel i fokus arrangerar 13 februari.
HÄR kan kan du läsa mer och även anmäla dig till eventet!

Dela

Fler nyheter i Förädling och Trend och Värdekedjan

Från Peas of heaven till Solina: “Jag vill inspirera”

Hallå där, Julia Granung, som precis lämnat sin tjänst som COO på Peas of Heaven, där hon varit en viktig del av framgångsresan. Nu ska hon i stället arbeta som affärsutvecklare på Solina Sverige.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.