16 april 2024
Smakbox, Sveriges största provsmakningsbox, släpper nu sin årliga undersökning: Smakrapporten, som visar att vi nu börjar tröttna på den trygga husmanskosten och i allt större utsträckning vill laga och äta mer internationellt.
Svenskarnas kärlek till asiatisk mat når nya höjder och toppar listan över vad vi vill laga och äta mer av under 2024. Det innebär att asiatisk mat nu överträffar tvåan, det italienska köket, som tidigare legat i topp. Det finns även ett starkt intresse för det grekiska köket, som hamnar på en tredjeplats. Samtidigt har suget för svensk husmanskost minskat och placerar sig på en delad fjärdeplats tillsammans med det koreanska köket, vars intresse växer sig allt starkare.
Respondenterna tillfrågades om vilket kök de ansåg vara mest trendigt, samt vilket kök de önskade se mer av under 2024. Genom denna metodik framkom det vilka kök som hade potential att öka eller minska i popularitet under året. Resultaten från årets rapport visade tydligt att det grekiska köket ansågs vara den mest lovande kandidaten för tillväxt. I kontrast identifierades svensk husmanskost som köket med minst intresse och potential under det kommande året.
– I mer optimistiska tider hämtar vi gärna inspiration internationellt och vågar experimentera mer med våra smaklökar. Det blir extra tydligt när vi ser ett ökat intresse för det koreanska, grekiska och asiatiska köket i stort, säger trendspanaren Lennart Wallander på kommunikationsbyrån Food & Friends.
Det gångna året har lärt oss att hushålla med ekonomin. Två av tre uppger att de slänger mindre mat nu än för tre år sedan, och att de återvinner samtliga matförpackningar som går att återvinna.
Närmare sju av tio (65%) uppger att man håller sig till smaker och maträtter som man uppfattar som prisvärda och lagar mer mat själv i hemmet (43 %).
Vårt intresse för hållbar matlagning är fortsatt starkt under 2024. Det vi vill laga mer av framåt är matlagning i säsong (57%), följt av snabblagat (54%) och lagat från grunden (51%).
De smaker som svenskarna föredrar varierar från år till år. Årets undersökning visar att vi börjar bli mätta på chili och vi vill ha mer av apelsin, mint och peppar.
– Faktorer som ekonomi och trender kan snabbt påverka vårt synsätt när det gäller smaker, mat och matlagning, och det är alltid spännande att via Smakrapporten observera och följa förändringar i preferenser år till år, säger Per Ingman, vd på Smakbox.
Den tredje upplagan av Smakrapporten genomfördes genom en omfattande undersökning bland Smakbox kunder mellan i februari 2024. Undersökningen inkluderade totalt 2 500 respondenter från olika delar av Sverige mellan åldrarna 20 och 80 år.
Dela
Fler nyheter i Måltider och Trend
Trend: Så vill svenska folket unna sig
När svenska konsumenter vill unna sig något är det främsta njutningsmedlet – choklad. För sex av tio konsumenter är varumärket för chokladen helt avgörande medan detta spelar betydligt mindre roll för bakverk och godis. Det visar en färsk rapport från Nordic Viewpoint, som Livsmedel i fokus är först med att ha fått bläddra i.
27 november
Gå med i nätverket idag!
Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.