19 mars 2021
På uppdrag av Livsmedelsverket har det under hösten genomförts webbenkät om matsvinnen. Den tog upp frågor kring konsumenternas attityd, kännedom och beteende i hemmet, vid inköp i butik, i restaurangmiljö samt till följd av pandemin. Ett tusental svenskar svarade på enkäten.
Majoriteten av konsumenterna anser att matsvinn är ett stort miljöproblem som de har ett eget ansvar för. Samtidigt håller de med om att alla aktörer i livsmedelskedjan har ett ansvar och att det är tillsammans som vi kan göra skillnad.
De flesta vet att det kastas för mycket mat, men det räcker inte för att minska svinnet. Fler behöver lära sig att lita på sina sinnen, våga äta matrester som stått fler än några dagar i kylskåpet och förstå skillnaden mellan olika datummärkningar.
Undersökningen visade att 8 av 10 förstår vad bäst före-datum på ett livsmedel innebär. Det betyder alltså att en majoritet vet att det oftast går att äta livsmedel efter passerat datum. Däremot förstår endast 3 av 10 innebörden av sista förbrukningsdag, vilket handlar om säkerhet. Livsmedel ska inte ätas efter passerad sista förbrukningsdag. Ett viktigt steg för att minska matsvinnet är att planera måltiderna i förväg – vilket bara 5 av 10 uppger att de gör.
Livsmedelsverket ställde också frågor om kylskåpstemperaturen. Rekommendationen är 4 grader i kylskåpet för att kylvarorna ska hålla länge, vilket bara 4 av 10 som svarade på enkäten uppgav att de hade.
Dela
Fler nyheter i Arkiv och Hållbarhet
Orklas klimatvecka slår nya rekord: “Vill inspirera”
Just nu pågår Fast Fusion Climate Week, då Orkla FoodSolutions tillsammans med Sveriges kostchefer och kökschefer sätter hållbara måltider i fokus.
– I år deltar hela 52 kommuner, vilket är nytt rekord, säger projektledaren Linda Dahlberg.
22 oktober
Gå med i nätverket idag!
Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.