19 mars 2021
På uppdrag av Livsmedelsverket har det under hösten genomförts webbenkät om matsvinnen. Den tog upp frågor kring konsumenternas attityd, kännedom och beteende i hemmet, vid inköp i butik, i restaurangmiljö samt till följd av pandemin. Ett tusental svenskar svarade på enkäten.
Majoriteten av konsumenterna anser att matsvinn är ett stort miljöproblem som de har ett eget ansvar för. Samtidigt håller de med om att alla aktörer i livsmedelskedjan har ett ansvar och att det är tillsammans som vi kan göra skillnad.
De flesta vet att det kastas för mycket mat, men det räcker inte för att minska svinnet. Fler behöver lära sig att lita på sina sinnen, våga äta matrester som stått fler än några dagar i kylskåpet och förstå skillnaden mellan olika datummärkningar.
Undersökningen visade att 8 av 10 förstår vad bäst före-datum på ett livsmedel innebär. Det betyder alltså att en majoritet vet att det oftast går att äta livsmedel efter passerat datum. Däremot förstår endast 3 av 10 innebörden av sista förbrukningsdag, vilket handlar om säkerhet. Livsmedel ska inte ätas efter passerad sista förbrukningsdag. Ett viktigt steg för att minska matsvinnet är att planera måltiderna i förväg – vilket bara 5 av 10 uppger att de gör.
Livsmedelsverket ställde också frågor om kylskåpstemperaturen. Rekommendationen är 4 grader i kylskåpet för att kylvarorna ska hålla länge, vilket bara 4 av 10 som svarade på enkäten uppgav att de hade.
Dela
Fler nyheter i Arkiv och Hållbarhet
Förpackning Hållbarhet Mötesplatser
Nya märkningsregler förändrar spelplanen: “Viktigt att se över sin kommunikation”
Farm to fork, digital matdata och green claims. Det är bara något av allt man kan få veta mer om under Märkningsdagen.
– Det händer otroligt mycket på lagstiftningsområdet just nu, säger advokaten Katarina Ladenfors på advokatfirman MarLaw.
5 november
Gå med i nätverket idag!
Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.