Tiktok-kampanjen redan en succé: ”Skapat enormt engagemang”

Hur har det egentligen gått med den där omtalade rekryteringskampanjen på Tiktok, som Livsmedelsföretagen drog i gång precis innan sommaren för att locka unga vuxna till branschen? Livsmedel i fokus har svaret.

I slutet av maj lanserade Livsmedelsföretagen en annorlunda rekryteringskampanj för att lyfta de 20 000 jobbmöjligheter som finns inom livsmedelsindustrin under de kommande fem åren. Fem stora livsmedelsföretag: Estrella, Polarbröd, Löfbergs, Sevan och Arla, erbjöd tjänster som ”assisterande vd” under en till två månader. För att få rollen krävdes ingen tidigare arbetslivserfarenhet eller utbildning, bara en ålder mellan 18 och 26 år samt “100 procent glöd”.
Nu är satsningen i full gång och ett av resultaten är att 19-åriga Johanna Hellqvist, som Estrella rekryterat, raskt döpte om företaget till Ostrella.
– Ingen av mina kompisar känner till att Estrella har ostbågar och sånt, så vad kan vara ett mer effektivt sätt att få folk att känna till att Estrella också har massa nya ostsnacks än att döpa om oss till Ostrella, förklarar hon i ett pressmeddelande.


Johanna Hellqvist, CO-CEO på Estrella, nej förlåt: Ostrella

26-åriga Laila Arnesson, som har fått tjänsten hos Löfbergs, säger till SVT Nyheter Värmland att det var spännande att bli rekryterad via Tiktok:
– Man har en liten annan ton än vad man har i ett cv.
Övriga assisterande vd:ar är Tilda Magnusson, som fått jobbet på Arla, Filippa Grahn på Polarbröd samt Andreas Domeij på Sevan.
När Livsmedel i fokus ringer upp Jimmy Sandell, kommunikations- och näringspolitisk chef på Livsmedelsföretagen, så är första frågan given:
Var detta ett genidrag?
– Ja, det var det definitivt. Vi fick in drygt 400 ansökningar till de här tjänsterna och varje företagsannons har omkring 1,5 miljon visningar på Tiktok. Det visar att vi har nått ut brett i målgruppen och skapat både intresse och ett oerhört stort engagemang, säger han till Livsmedel i fokus och förklarar att målet är att locka fler ungdomar att jobba inom livsmedelsindustrin.
Var det svårt att få medlemsföretagen att nappa på idén?
– Nej, det var handuppräckning direkt!
Då kanske det blir en fortsättning på den här satsningen, så att fler företag får chansen?
– Det får vi se när det här är avslutat och utvärderat. Men vi ska definitivt fortsätta arbeta hårt för att få fler unga att söka sig till Sveriges godaste industri!

Och för den som undrar. Nej, Estrellas namnbyte blir inte permanent, men däremot syns det under en tid i allt från logotyp i sociala medier till hemsida och printannonser.

Ta del av kampanjen ”20 000 möjligheter” sin sin helhet HÄR!

 

 

Dela

Fler nyheter i Förädling och Människor

Han är Lidls nya stjärnrekrytering: ”Jättespännande”

Johan Krallis Anell lämnar rollen som nationell exportsamordnare på Landsbygds- och Infrastrukturdepartementet och i Regeringskansliet för att istället tillträda en helt nyinrättad tjänst på Lidl.
– Mitt uppdrag blir att representera företagets intressen – särskilt i politiska sammanhang, säger han till Livsmedel i fokus.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.