Synpunkten: Det är bråttom till framtiden!

Den nödvändiga matrevolutionen är avgörande för att skapa en hållbar framtid, och vi har ingen tid att förlora. Det skriver Katrin Hedvall, Business Unit Manager på AFRY.

”Jag har alltid drivits av att åstadkomma saker och göra skillnad. Framtiden oroar mig och jag vill kunna säga till mina barn att jag åtminstone gjorde mitt bästa. Vi har ansvar för en otroligt viktig uppgift för kommande generationer: Att tillsammans driva en matrevolution som inte bara smakar gott och möter våra behov, utan också gynnar planeten. Tre gånger så bra – bra för oss, bra för planeten och bra för aptiten.
När jag började arbeta inom livsmedelsindustrin insåg jag vilken enorm påverkan vi har för att driva en positiv förändring. Den nödvändiga matrevolutionen är avgörande för att skapa en hållbar framtid, och vi har ingen tid att förlora. Det är dags att skala upp framtidens hållbara livsmedelsproduktion – oavsett om det handlar om att utveckla nya livsmedel eller göra befintliga matfabriker mer hållbara. Det som krävs är många olika insatser, men det är tydligt att samarbete, innovation och målmedvetenhet kommer att vara nycklarna till framgång.
Till att börja med räcker det inte att bara förstå vad som behöver förändras för att förbättra världen; vi måste även ha modet att säga ifrån och få saker gjorda. Det är bråttom till framtiden!
Vi behöver fler framtidsfabriker där vi på AFRY stolt kan vara leverantör för projekt som sätter nya standarder för innovation i branschen, och där vi tillsammans driver utvecklingen mot en hållbar livsmedelsproduktion.
Innovation då? Den behöver också skalas upp om det ska bli någon hållbar matrevolution. Vi behöver förverkliga innovativa idéer och utöka produktionskapacitet i stora, säkra och miljövänliga anläggningar. Så som att bygga cReals första innovativa fabrik, som kan utnyttja det goda i hela havrekärnan utan avfall, och leverera ett enkelt, välsmakande och mångsidigt pulverformat som kan användas som en byggsten i olika livsmedelskategorier. Tradition och innovation som är bra för oss och bra för planeten!
Men det handlar inte bara om att det ska vara bra för planeten utan också vara bra för oss! Livsmedelverket och Folkhälsomyndigheten har hjälpt oss att sätta riktningen. En av åtgärderna är att konsumtionen av fullkorn bör öka med 100 procent fram till år 2035 jämfört med år 2010. Ett ord som hamnat på allas läppar 2024 är resiliens och det plötsligt kusliga faktum att hälften av det vi äter importeras. Oroligheterna i omvärlden och hotande klimatkriser bekymrar oss. Men vi kommer troligen vara mätta ändå, för råvaror att laga gröt finns det gott om inom vårt lands gränser. Trösten med denna lite ensidiga diet är kanske att gröten har kommit in i finrummet, hela vägen till Nobelfesten. Men det är den coola, innovativa framtidsgröten som nobelgästerna njuter av. Hydrotermiskt behandlad för att råda bot på de utmaningar som en vegetarisk kost har. Att vara del i att skala upp produktionen inom detta livsmedelssegment är något att berätta om för barnen vid frukostbordet.”

/Katrin Hedvall, Business Unit Manager på AFRY

Dela

Fler nyheter i Hållbarhet och Människor

Hon är Kronfågels nya vd: ”Stolt och entusiastisk”

Sofia Hyléen Toresson blir ny vd för Scandi Standard-ägda Kronfågel. Hon har lång erfarenhet från stora livsmedelsbolag och styrelsearbete inom branschen och efterträder Fredrik Strömmen.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.