Svenska Livsmedelsrapporten avslöjar konsumenternas matvanor

Sockerskatt, matpriser och mixat protein. Det är bara några av de saker som sätts under lupp i Svenska Livsmedelrapporten 2024 – en omfattande kartläggning bland konsumenter kring aktuella trender och fenomen inom livsmedelssektorn.

Lågkonjunkturen och de höga matpriserna har påverkat svenska folkets matvanor och inställning till olika företeelser. Det visar resultatet av Svenska Livsmedelsrapporten 2024, en färsk konsumentundersökning från Nordic Viewpoint.
– Priset toppar listan över vad som är viktigast vid val av livsmedel, det går före både smak och kvalitet. Och det är bara en av tio som menar att de höga matpriserna inte har påverkat deras köpmönster, säger Anna-Lena Wihlborg, senior konsult på analysföretaget.

Att handla svenskt och i säsong är viktigare än att köpa ekologiskt.
– Alla livsmedelsmärkningar med anknytning till Sverige ligger i toppen när man frågar konsumenterna om vilka märkningar som har betydelse för dem när de handlar. Och drygt hälften kan tänka sig att betala mer för livsmedel från svenska bönder och livsmedelstillverkare. Men när vi frågar hur mycket mer de kan tänka sig att betala för produkterna så landar summan på bara drygt 10 procent – och det räcker ju inte långt.

Enligt undersökningen finns det delade meningar från konsumenterna när det gäller förslaget med skatt på vissa produkter. Skatt på kött är minst populärt, bara två av tio kan tänka sig det, medan hälften av alla konsumenter är positivt inställda till skatt på sockerrika produkter.
– När Danmark införde sockerskatt för några år sedan fick det dock en helt annan effekt än den förväntade: Konsumenterna köpte mindre frukt för att ha råd med godis och läsk – som hade ökat i pris, säger Anna-Lena Wihlborg.

Det finns ett stort intresse för nya former av protein, men samtidigt kan nästan fyra av tio inte tänka sig att gå över till vegetabiliskt protein. Främst eftersom man inte gillar smaken, men även för att man tycker att det finns för många tillsatser i produkterna.
– En bra lösning verkar vara de nya mixade produkter med både kött och grönsaker som kommit på bred front i form av färs och hamburgare. Men annars är det främst fisk, skaldjur och fågel som man vill öka sin konsumtion av.

Dagligvarukedjornas egna märkesvaror, EMV, har aldrig tidigare varit så populära som just nu. Tre av tio anger att man köpt mer EMV och drygt sju av tio tycker att produkterna är mycket eller ganska bra.
– Så höga värden har vi inte sett tidigare. De höjda matpriserna har säkert bidragit till att fler har testat. Det är främst Ica och Garant som man tycker om. Men även Matriket från Lidl, som är det senast tillskottet, klarar sig riktigt bra med tanke på att det är ett så pass nytt EMV, säger Anna-Lena Wihlborg.

Här är fler insikter från rapporten:

  • Mjölkbönder som grupp är den aktör inom livsmedelsbranschen som åtnjuter högst förtroende, följt av svenska livsmedelstillverkare och köttproducerande bönder.
  • Trots ökat fokus på att minska matsvinnet är det fortfarande en hög andel som kan tänka sig att slänga mat som passerat bäst-före-datum utan att titta, lukta och smaka.
  • Det konsumenterna säger sig helst försöka undvika i sin kost är palmolja och artificiella sötningsmedel. Kolsyrad dryck är ett dock ett stort undantag från det senare.
  • Ny matinspiration hämtas först och främst via surfande på nätet, där Instagram dominerar bland sociala medier. Men även vänner och familj är viktigt – liksom kokböcker.
  • Många säger i undersökningen att de har minskat sina inköp av glass, godis och snacks under lågkonjunkturen – men försäljningsstatistiken säger något helt annat. Ett bevis om något på hur svårt det är att fråga folk om beteende.
  • I undersökningen är det 16 procent som använder hungersdämpande läkemedel, har gjort det eller överväger att göra det. En ny verklighet som livsmedelstillverkare kommer att behöva anpassa sig efter.

Undersökningen gjordes i april och baseras på knappt 1 000 intervjuer av personer mellan 18 och 79 år, som har delat eller helt ansvar för hushållets livsmedelsinköp.

 

 

 

Dela

Fler nyheter i Måltider och Trend

Trend: Så vill svenska folket unna sig

När svenska konsumenter vill unna sig något är det främsta njutningsmedlet – choklad. För sex av tio konsumenter är varumärket för chokladen helt avgörande medan detta spelar betydligt mindre roll för bakverk och godis. Det visar en färsk rapport från Nordic Viewpoint, som Livsmedel i fokus är först med att ha fått bläddra i.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.