Svenska Ägg storsatsar: ”En historisk äggdag”

Ett ägg om dagen. Det är budskapet när branschorganisationen Svenska Ägg ska få svenska folket att äta mer ägg genom att lyfta upp dess förträfflighet.

Medlemmarna i Svenska Ägg har under en extrastämma tagit beslut om en rejäl marknadssatsning för att öka äggkonsumtionen. Beslutet innebär att man mångdubblar marknadsföringsbudgeten under sex års tid.
– Det var verkligen en historisk äggdag, säger Marie Lönneskog Hogstadius, verksamhetsledare på Svenska Ägg, när Livsmedel i fokus ringer upp henne för att få veta mer.
Bakgrunden är att det varit lite motigt för de svenska äggen under de senaste åren och att såväl produktion som konsumtion svajat.
– Från att äggen i princip sålt sig själva – tack vare ett ökat fokus på protein och träning – så har äggkonsumtionen nu halkat efter. Det vill vi ändra på genom att påminna om äggets förträfflighet och lyfta fram alla de svenska mervärdena
Ett ägg om dagen är alltså målet. Enligt Jordbruksverkets statistik för 2023 så äter vi 13,3 kilo ägg per person och år, vilket motsvarar lite mer än ett halvt ägg per dag (0,58 procent).
– Tidigare har vi varit uppe på 15 kilo och dit vill vi så klart nå igen. Sedan har vi olika etappmål, där vi ska vara uppe på 300 ägg per person och år 2030 och 365 ägg år 2040.

Men räcker de svenska äggen verkligen till detta?
– Det innebär att det finns utrymme för att öka den svenska produktionen på sikt, men först ska vi upp till vår tidigare kapacitet, säger Marie Lönneskog Hogstadius.
Från och med i höst kommer Sveriges största äggproducent, CA Cedergren (som drabbats av salmonella och fått sanera hela anläggningen) att vara i full gång igen.
– Det innebär att vi mot slutet av året kommer att vara uppe på 100 procent av den totala kapaciteten igen.
Marknadssatsningen kommer att synas på olika sätt redan i höst.
– Vi kommer även att vara med under Livsmedelsdagarna i Tylösand där representanter från våra packerier finns på plats för att möta hela livsmedelsbranschen, säger Marie Lönneskog Hogstadius.
En annan viktig pusselbit är att Upphandlingsmyndigheten just nu jobbar med att ta fram nya kriterier som gör det enklare för offentlig måltidssektor att få just svenska ägg på sina anbud. Några av de krav som ska ställas är att ingen antibiotika får användas i uppfödningen liksom att näbbtrimning inte är tillåtet.

Dela

Fler nyheter i Primärproduktion och Värdekedjan

Svenska livsmedelsproducenter optimistiska inför årets slutspurt

Svenska livsmedelsproducenter såg sin försäljning minska under årets tredje kvartal men om deras prognoser för det sista kvartalet slår in blir det den starkaste tillväxten på tre år. Även livsmedelsexporten vänder upp efter flera års nedgång, enligt Livsmedelsföretagens senaste konjunkturbrev.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.