Svensk hälsodryck siktar på internationell expansion

Bolaget Pharma Way tar in 15 miljoner kronor i en nyemission för att lansera hälsodrycken Dot Shot på den internationella marknaden. – Det finns en enorm potential i Europa och USA, säger delägaren och marknadschefen Joacim Folkesson.

Hälsodrycken Dot Shot med flytande gurkmeja lanserades på den svenska marknaden i fjol. Produkten finns numera i ett antal Ica-butiker och på apotek.

Tanken är nu att ta in ytterligare 15 miljoner kronor till bolaget bakom produkten, Pharma Way, för att kunna lägga mer kraft bakom lanseringen i Sverige och även introducera produkten på fler marknader.

– Vi har redan bestämt att drygt hälften av pengarna ska användas till marknadsföring, säger Joacim Folkesson.

Han döljer inte intresset för USA:

– Den amerikanska marknaden för hälsoprodukter och kosttillskott uppgår till 20 miljarder dollar årligen. Vår produkt är världens första gurkmejadryck med hög koncentration av det aktiva ämnet kurkurmin. Och just kurkumin ligger i topp på listan av kosttillskott i USA.

Pharma Way ägs i dag av grundarna Joacim Folkesson, vd Mårten Österlund och varumärkeskonsulten Peter Györki. Genom nyemissionen öppnar man nu för fler delägare.  

Dela

Fler nyheter i Arkiv

Sätherberg: “Ingen risk för matbrist”

”Det finns ingen risk för matbrist”, sa landsbygdsminister Anna-Caren Sätherberg på en presskonferens i tisdags.nDäremot är ökade livsmedelspriser, sämre lönsamhet för jordbruket och minskad matproduktion några av de konsekvenser som Ukrainakrisen kan få på den svenska livsmedelsförsörjningen.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.