– Vi vill sticka ut i hyllan, säger innovations- och marknadschefen Karin Fredlund Fröjd.
7 oktober 2020
För ett och ett halvt år sedan gav sig Svegro in i en helt ny kategori med lanseringen av sin färska örtpesto baserad på tre olika grödor: basilika, koriander och grönkål.
– Försäljningen har gått bra och vi har fått listning på alla kedjor utom Bergendahls. Men det är en utmaning att få konsumenterna att hitta produkten i kyldisken eftersom de flesta är vana vid att leta i kolonialhyllan, säger Karin Fredlund Fröjd.
När hon började på företaget för ett år sedan var hennes första prioritering att få peston Från Sverige-märkt, en märkning som garanterar att produkten är tillverkad i Sverige och innehåller minst 75 procent svenska råvaror. Fram tills nu har man använt finsk rapsolja.
Är inte det att gå över ån efter vatten? Eller nåja, Östersjön i det här fallet.
– Att det tagit tid beror på svårigheten att få fram varmpressad svensk rapsolja i de kvantiteter som krävs. Men nu har vi lyckats och hoppas få ut budskapet att den är lokalproducerad av lokalt odlade örter – och att fler ska upptäcka den här fina produkten.
Vad skiljer er pesto från andra på marknaden?
– Att den är kallrörd och inte pastöriserad. Det gör att den får en fräsch smak, precis som om man hade gjort den själv hemma i sitt eget kök.
Svegro Örtpesto är kallrörd och fri från nötter, onödiga tillsatser och konserveringsmedel. Varje burk innehåller två krukor med ekologiska färska örter från Svegros växthus på Färingsö, svensk lagrad hårdost, svensk rapsolja, solroskärnor och kryddor.
Dela
Fler nyheter i Förädling och Primärproduktion och Växtbaserat
Svenska livsmedelsproducenter optimistiska inför årets slutspurt
Svenska livsmedelsproducenter såg sin försäljning minska under årets tredje kvartal men om deras prognoser för det sista kvartalet slår in blir det den starkaste tillväxten på tre år. Även livsmedelsexporten vänder upp efter flera års nedgång, enligt Livsmedelsföretagens senaste konjunkturbrev.
22 november
Gå med i nätverket idag!
Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.