3 mars 2021
Svenskt Kött har följt konsumenternas förtroende för djurhållningen i 10 år. De konstaterar att förtroendet ligger stabilt på cirka 70–75 procent. För att fånga upp hur opinionsläget påverkar förtroendet på kort sikt undersöker Svenskt Kött nu även konsumenternas förtroende veckovis.
Varje vecka får 200 konsumenter frågor som snabbt kan ge en indikation på hur svenska folkets förtroende ser ut för svensk gris-, nöt- och lammproduktion. Dessa mätningar kan exempelvis visa hur konsumenterna påverkas av medierapporteringar.
– Ett intressant resultat vi fick i början av året var att Uppdrag granskning, som sändes vecka 4, gav ett ganska litet negativt utfall på förtroendet. Det stora tappet fick vi under vecka 3 när TV4 visade bilder från Rögla slakteri. Då hade vi ett ras på i snitt 15 procent. Men redan veckan efter vände förtroendet igen och vecka 4–5 var vi tillbaka på samma nivå som innan, trots att Uppdrag Granskning sände sitt inslag här, säger Isabel Moretti, Vd på Svenskt Kött.
Förutom förtroende för produktionen utifrån olika slags djur, mäter Svenskt Kött också för första gången hur konsumentens förtroende ser ut för slakt av nöt, gris och lamm.
– Det är första gången vi frågar konsumenterna rakt ut vilket förtroende de har för slakten i Sverige. Trots att det är en fråga som väcker mycket känslor kan vi ändå konstatera att siffrorna är höga där cirka 40–45 procent anger att de har högt eller mycket högt förtroende för slakt av gris, nöt och lamm. Tittar vi dessutom på dem som vare sig är negativa eller positiva kan vi addera ytterligare 20–30 procent.
Undersökningen visar på marginella skillnader mellan djurslagen förutom för gris, som sticker ut. En större andel konsumenter anger att de har lågt eller mycket lågt förtroende för slakten av gris.
– Vår analys just nu är att den kritik som finns hos vissa konsumenter vad gäller bedövning av gris slår igenom i siffrorna, men det är en fråga som vi vill titta närmare på för att förstå skillnaderna.
– Den långsiktiga mätningen som vi gjort i 10 år, kombinerat med dessa veckovisa mätningar, ger oss otroligt viktig information. Vi får data och fakta som hjälper oss att följa och förstå konsumenterna, vilket underlättar när vi som bransch tar ut riktningen för framtiden, avslutar Isabel Moretti.
Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov. Under perioden 21 december 2020–31 januari 2021 har de genomfört sammanlagt 752 intervjuer på internet med män och kvinnor över 18 år i Sverige.
Dela
Fler nyheter i Primärproduktion och Värdekedjan
Svenska livsmedelsproducenter optimistiska inför årets slutspurt
Svenska livsmedelsproducenter såg sin försäljning minska under årets tredje kvartal men om deras prognoser för det sista kvartalet slår in blir det den starkaste tillväxten på tre år. Även livsmedelsexporten vänder upp efter flera års nedgång, enligt Livsmedelsföretagens senaste konjunkturbrev.
22 november
Gå med i nätverket idag!
Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.