Stoppa matsvinnet – Willys relanserar koncept på Instagram

För andra året i rad satsar dagligvarukedjan Willys på att minska svenskarnas matsvinn genom initiativet #Restakuten på Instagram. Relanseringen sker bland annat i samarbete med svenska podcastare.

I dagsläget slängs 200 000 ton ätbar mat av svenska hushåll varje år och initiativen för att minska matsvinnet duggar tätt inom dagligvaruhandeln. 

Nu satsar Willys stort på Instagramtjänsten #Restakuten, som lanserades förra året.

Under fem veckor kan användare lägga upp en bild av rester och råvaror på sitt Instagram-konto och få receptförslag tillbaka från Willys i sitt kommentarsfält. 

– Vi fick väldigt bra respons på Restakuten förra året och därför har vi valt att under våra svinnsmarta veckor skala upp den både under längre tid men vi kommunicerar också tjänsten på flera ytor, säger Johanna Eurén, kommunikationschef på Willys.

Willys samarbetar bland annat med välkända podprofiler som Mia Skäringer och Anna Mannheimer.

ELLEN LARSSON

Dela

Fler nyheter i Arkiv

Sätherberg: “Ingen risk för matbrist”

”Det finns ingen risk för matbrist”, sa landsbygdsminister Anna-Caren Sätherberg på en presskonferens i tisdags.nDäremot är ökade livsmedelspriser, sämre lönsamhet för jordbruket och minskad matproduktion några av de konsekvenser som Ukrainakrisen kan få på den svenska livsmedelsförsörjningen.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.