Sökes: Livsmedelsföretag som vill exportera till Ukraina

I nästa vecka kommer representanter för Fozzy, Ukrainas ledande dagligvarukedja, till Sverige för att ta tempen på den svenska livsmedelsbranschen.
– De vill gärna knyta nya kontakter och få avtal med svenska livsmedelsproducenter, säger Patrik Strömer, näringspolitisk expert på Livsmedelsföretagen.

Besöket äger rum i Stockholm 12-14 februari, och ukrainarna har uttalat ett särskilt intresse för att besöka svenska livsmedelsbutiker och träffa svenska livsmedelsproducenter.
– Trots krig och stora utmaningar verkar det finnas en viss optimism i handeln i Ukraina, säger Patrik Strömer, som kommer att fungera med som en slags guide till det svenska näringslivet under besöket.

Hur stor är Fozzy?
– Det är Ukrainas ledande dagligvarukedja, som har öppnat två nya butiker bara nu i januari i år. Så ganska stor får man nog säga.
Ukraina har nästan 38 miljoner invånare och även om landet befinner sig i krig efter Rysslands invasion så har det än så länge inte varit någon matbrist i livsmedelsbutikerna.
Enligt Patrik Strömer är det inte heller något problem med betalningsförmågan.
– En svensk livsmedelsproducent som redan har avtal med Fozzy är Lantmännen, som även har tillverkning på plats. Sedan ska man ju inte bara tänka i termer av kommersiella beslut, det finns ju flera dimensioner i att leverera produkter till Ukraina. Jag tror att bägge parter har allt att vinna.
Vilken typ av produkter är de ute efter?
– Man ska nog inte tänka bassegment eller färskvaror utan mer sådant som är typiskt svenskt och hållbart. Jag kan tänka mig allt från fiskkonserver, kakor och knäckebröd till godis, snacks och choklad. Men det där med vad som slår på en viss marknad är omöjligt att säga i förväg. Vem kunde till exempel tro att svensk dajmtårta har blivit en jättestor hype i Australien?
Hur gör man för att vara med?
– Det är bara att kontakta mig så ser jag till att sy ihop något!

 

 

 

 

 

Dela

Fler nyheter i Förädling och Utblick och Värdekedjan

Årets matbluff flyttar hem: ”Redan klart”

Glassarna med de svenskklingande namnen Järna och Alvesta tog tidigare i veckan hem antipriset Årets matbluff – eftersom produktionen görs utomlands. Men nu flyttar produktionen hem till Sverige igen – till Jämtland.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.