13 september 2024
Jimmy Sandell, kommunikations- och näringspolitisk chef på Livsmedelsföretagen, känner sig ”positiv för framtiden” efter två intensiva dygn i Tylösand.
– Det är tydligt att det finns en politisk vilja att satsa pengar på att höja förmågan inom sektorn. Det är inte minst viktigt nu när det händer så mycket i branschen – och vi ser fram emot att det händer mer
Cecilia Anneling, kommunikationschef på Svensk Dagligvaruhandel, tyckte att det var bra att de medverkande myndigheterna så tydligt pekat ut riktningen, att de faktiskt talade om branschens aktörer i termer av ”kunder” och att det ska bli lätt att göra rätt.
– Sedan tyckte jag att det fanns väldigt mycket inspiration att hämta från Hallands Matgille, som genom samarbete lyckats sätta Halland på den gastronomiska världskartan. Bara detta att de lokala matföretagen ser varandra som ”konkollegor” i stället för konkurrenter. Det finns ju ingen anledning att ställa saker som växtbaserat kontra animaliskt mot varandra, tvärtom är det tillsammans vi blir starkare, säger hon.
Ingela Stenson, omvärldsanalytiker och chefredaktör på Livsmedel i fokus menade att branschens ödesfråga är hur man får konsumenterna att tycka det är värt att betala mer för den goda och hållbara svenska maten, för att produktionen ska kunna lyfta.
– Att mat ska vara ”bra och billigt” har länge varit det enda som ansetts viktigt, ett krav som man aldrig ställer på sådant som bilar eller parfym. Här krävs stora kommunikativa insatser för att lyckas, säger hon.
Vad är det viktigaste ni tar med er hem från Livsmedelsdagarna?
– Jag har inte varit här på några år men att komma hit nu är samma känsla som att komma hem. Det är en bra mötesplats och viktig diskussionsplats med representanter från både regering, myndigheter och företag, säger Jimmy Sandell.
– Jag tar med mig massor av ny inspiration. Här har vi ju verkligen både målat med breda penseldrag samtidigt som vi kunnat nörda ned oss ordentligt. Och nätverka inte minst, säger Cecilia Anneling.
Dela
Fler nyheter i Människor och Mötesplatser och Värdekedjan
Svenska livsmedelsproducenter optimistiska inför årets slutspurt
Svenska livsmedelsproducenter såg sin försäljning minska under årets tredje kvartal men om deras prognoser för det sista kvartalet slår in blir det den starkaste tillväxten på tre år. Även livsmedelsexporten vänder upp efter flera års nedgång, enligt Livsmedelsföretagens senaste konjunkturbrev.
22 november
Gå med i nätverket idag!
Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.