Sevans vd: ”Man måste våga tänka stort”

Hon älskar struktur, är extremt resultatdriven och ska göra mat från Mellanöstern till den nya svenska husmanskosten.
– Jag gillar tanken på mat som en förenande kraft, säger Elin Ingves Pyk, vd för Sevan.

Kort framförhållning är inga problem för Elin Ingves Pyk. Hon rensar i kalendern och flyttar ett par möten för att kunna ta emot Livsmedel i fokus samma vecka som hon får frågan.
– Tid är alltid en fråga om prioritering, säger hon, när vi ses på huvudkontoret i Rosersberg, där även produktionsanläggningen Sevan Hummus Factory ligger.
Det är en relativt nybyggd fabrik där tonvis av baljväxter – främst kikärtor – kokas och förädlas varje dag till en lång rad olika sorters hummus och falafel. Här produceras även olika såser och det finns en ompackningslinje för importerade stapelvaror som bulgur, couscous, ris, baljväxter, mjöl och torkad frukt.
– Vi är marknadsledande inom mat från Mellanöstern och vill kunna erbjuda våra kunder en helhetslösning.

Totalt har man 450 olika artiklar i sortimentet, varav 200 under varumärket Sevan. Av dessa är det ett 50-tal som tillverkas på plats i fabriken. Det är främst de senare som Elin Ingves Pyk fokuserar på, även om de inte står för de största volymerna.
– Att flytta runt andras produkter ger en bra grund men det är med de egenproducerade produkterna vi ska växa. Det är här som marginalerna finns.

Sevankoncernen ägs av bröderna Michael och Christopher Maroutian. Det var deras pappa Hratch Maroutian som lade grunden till familjeföretaget – en stolt armenier uppvuxen i Libanon, handelsresande som så många före honom i släkten. Under en resa till Köpenhamn träffade han sin finskfödda blivande fru Anni. Äldsta sonen föddes i Libanon och i slutet av 70-talet bosatte sig familjen i Sverige.

År 1989 grundades Sevan och 2014 började företaget med egen produktion av hummus och falafel.
För att vara ett företag som började med blötlagda kikärtor i ett badkar har man gjort en minst sagt imponerande resa. I dag omsätter koncernen närmare en halv miljard kronor, och har siktet inställt på att nå miljarden.
– Att omsätta mycket är egentligen inget mål i sig, däremot att vara med och driva förändring. Vi vill bidra till ett samhälle där fler känner sig välkomna till bords och jag är uppfylld av tanken på måltiden som en förenande kraft – att skapa möten över maten, säger Elin Ingves Pyk.

Hon anställdes 2017 som ”innovationskatalysator” och kom då närmast från en tjänst som brand manager på Starbucks. Innan dess hade hon varit fem år på Arlas marknadsavdelning och på Lantmännen som trainee.
– Jag hade ju bara gjort storbolag och ville prova något helt annat. I mindre organisationer har man möjlighet att påverka mer, men jag förstod inte att jag skulle behöva göra allt och fylla nästan alla roller själv: produktchef, produktionschef, kategorichef och HR-chef.
Efter ett år hade hon avancerat till vd för fabriken; sedan 2020 är hon vd för hela koncernen. Och har bevisat sig genom att dubblera omsättningen i hummusfabriken och satt en lång rad nya produkter på marknaden.
Hon beskriver hur hon har behövt bygga väldigt mycket struktur. Som exempel, när hon började fanns alla recept bara på papper – inget affärssystem.
– Jag har många gånger känt mig otillräcklig men samtidigt utmanad. Det gäller att inte fastna i tankemönster att något är svårt utan tänka ”hur löser vi det här?”. Den största omställningen för mig rent personligt är att jag tvingats bli modigare och släppa en del kontroll. Eller som Michael brukar säga: ”Det svåra är att sälja – sedan löser vi resten”.

Elin Ingves Pyk är uppvuxen i Upplands Väsby, med en finlandssvensk pappa (känd som före detta riksbankschef) och en mamma född i USA.
– Som andra generationens invandrare har jag alltid känt mig supersvensk men förstår mer om mina föräldrars resa som nysvenskar, och hur det präglat vår familj, efter att jag började jobba på Sevan.
Sitt stora intresse för mat fick hon från sin farmor som var hemkunskapslärare och bodde i samma radhuslänga.
– Jag hängde där så fort jag fick tillfälle. Vi lagade mat och bakade tillsammans och jag färgades verkligen av det.
Att jobba med mat kändes därför självklart, valet föll på att utbilda sig till kostekonom vid Uppsala universitet. Dietist var ”för mycket mat för sjuka” och kock ”inte tillräckligt akademiskt” för en tjej som alltid haft högsta betyg i skolan.

När hon under en arbetsmarknadsdag fick höra att kostekonomer inte var så eftertraktade av livsmedelsbranschen – de var ju varken riktiga ekonomer eller ingenjörer – bestämde hon sig för att göra en dubbelmagister, det vill säga läsa företagsekonomi parallellt med kostvetenskap. Och detta samtidigt som hon jobbade extra i en delidisk för att slippa ta studielån.
– Jag är extremt resultatinriktad, det har alltid varit viktigt för mig att göra mitt bästa – att leverera helst över förväntan.
Hon berättar att hon är äldst av tre syskon och har en förståndshandikappad syster som tog mycket av föräldrarnas tid under uppväxten.
– Det gjorde att jag tidigt fick klara mig själv, men inte på ett negativt sätt. Jag växte med förtroende och tillit, det blir som ett löfte du inte vill bryta och det är något som jag tar med mig i mitt ledarskap. Samtidigt har min syster lärt mig att alla människor inte har det lika lätt och att vi aldrig ska ta någonting för givet.

Sevankoncernen sysselsätter drygt 50 personer med ursprung från över 20 olika länder. Enligt Elin Ingves Pyk är just mångfalden en av de viktigaste framgångsfaktorerna.
– Många av våra medarbetare har kommit hit som flyktingar, de har åkt gummibåt och tagit sig till fots genom hela Europa. Jobbet har varit deras nyckel till permanent uppehållstillstånd och svenskt medborgarskap, vilket skapar ett enormt engagemang. När andra tänker att ”så där kan man väl inte göra?” så tycker de att det är väl bara att prova.
Hon pratar om sina medarbetare med värme. När vi går runt på lagret i samband med fotograferingen hälsar hon på alla med förnamn och går över till att prata typisk förortssvenska.
– Huvudsaken är att vi förstår varandra. Vi har både engelska och svenska som företagsspråk men jag behärskar även lite arabiska. De viktigaste orden här på lagret är ”finns” och ”finns inte”.
Truckföraren Artak vet exakt vad som finns och inte, men även var det finns. Trots att lagret består av 12 000 pall staplade tolv meter upp i luften tar det bara någon minut för honom att plocka ned exakt den pall med auberginröra som Elin Ingves Pyk frågar efter. Fotografen tänker att den blir effektfull att posera på – men det slutar med att hela hon blir upplyft på gafflarna i stället.

Att göra skillnad är en viktig drivkraft, där hållbarhet och hälsa är själva fundamenten. Fabriken är helt vegansk och det är självklart att ta vara på alla sidoströmmar. Allt går tillbaka in i produkterna och blir mat, förutom gammal frityrolja som går till energiåtervinning.
Elin Ingves Pyk förklarar att Mellanösternköket till stor del är uppbyggt på grönsaker, baljväxter, nötter och frön, och därför jackar väl in i trenderna kring den gröna omställningen och att äta mer växtbaserat.
– Det innebär en enorm potential, där vi med våra produkter kan göra skillnad för både folkhälsan och klimatet.
”Vanlig mat för vanliga människor” är devisen man jobbar efter.
– Man kan säga att vi jobbar på att röra oss från det exotiska meze-bordet till att få konsumenterna att byta ut gräddsåsen mot hummus någon dag i veckan. Eller äta falafel i stället för korv med bröd.

Och på tal om glidningar inom matkultur så har Sevan tagit fram en ny spännande produkt som ska lanseras i början av nästa år: Hummus gjord på svenska gula ärtor.
– Den är rund och fin i smaken och blir Från Sverige-märkt, så klart!
Vad tror och hoppas du av den nya livsmedelsstrategin?
– För att behålla konkurrenskraft måste vi gå från regelverk till att öka lönsamheten. Vi behöver ha skalfördelar och kunna satsa på innovation och export. Här kan politiken styra med incitament medan branschen blir bättre på att mobilisera och kroka arm. Det finns en stor förväntan hos alla oss livsmedelsföretagare: Now is the time!

Foto: Johan Marklund


Namn: Elin Ingves Pyk.
Ålder: 42 år.
Bor: Villa i Rosersberg.
Familj: Make och tre barn, 12, 8 och 1 år gamla.
Bakgrund: Utbildad kostekonom vid Uppsala universitet och har en magister i företagsekonomi. Började som trainee på Lantmännen, därefter följde fem år på marknadssidan på Arla och fyra år på Starbucks. Anställdes som innovationskatalysator 2017 på Sevan, avancerade till vd för produktionsanläggningen 2018, och är vd för hela koncernen sedan 2020.
Övrigt: Ledamot i styrelsen för Sweden Food Arena samt suppleant i styrelsen för Livsmedelsföretagen.
Tre beskrivande ord: Modig, tydlig och resultatinriktad.
Fritid: Sjunger och spelat klarinett. Kopplar gärna händelser och skeenden i livet till olika låtar ”och har en miljon låttexter i huvudet. Jag älskar musik från 60-talet och brukar säga att det bor en hippe i mig”.
Matfilosofi: ”Jag har turen att ha barn som äter allt. Hemma lagar vi gärna sådant som går fort med hjälp av smarta genvägar, som att göra moussaka med köttfärs, stekt aubergine och en påse färdig potatisgratäng.”
Alltid i kylskåpet: Hummus.

Dela

Fler nyheter i Förädling och Människor

Här är alla vinnarna i Chark-SM

Rimmad oxbringa, rökt fläskkarré och grillkorv smaksatt med ost och bacon. I samband med Kött-och Charkuteridagar på Slagthuset i Malmö korades 18 vinnare i lika många kategorier när Chark-SM avgjordes torsdag 17 oktober.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.