Sevan laddar för säljfest: ”Hårt arbete och massor av kärlek”

När ramadan firas går hummusfabriken Sevan Hummus Factory i Rosersberg på högvarv.
– Detta är vår mest intensiva period på hela året, säger Elin Ingves Pyk, vd för Sevan AB.

För en vecka sedan inleddes ramadan, den stora fastehögtiden som firas av muslimer över hela världen och som pågår fram till 21 april.
Det påverkar i sin tur det svenska familjeföretaget Sevan med lager och fabrik i Rosersberg utanför Stockholm, och som exporterar produkter till hela norra Europa.
– Vi är den största tillverkaren av hummus i Sverige, både under eget varumärke och som private label, säger Elin Ingves Pyk, vd för Sevan AB.


Storsäljarna under hela perioden är produkter som hummus, falafel och dadlar, liksom sötsaker som halva, nötter och granatäppelsirap. Men även basvaror som bulgur och ris.
– Många samlas med familj och vänner på kvällarna under hela ramadan och då lagar man ofta väldigt mycket mat. Och sedan avslutas alltihop med eid al-fitr, en stor fest som bryter fastan och som har lika stor betydelse för en muslim som julafton har för en kristen.

Hur ser intresset ut inom dagligvaruhandeln kring Ramadan?
– Jag tycker att det finns en stor medvetenhet bland handlare och kategorichefer, och att man är bra på exponeringar inför Ramadan. Det är ändå 20 procent av Sveriges befolkning som har utländsk bakgrund och en stor andel av dem firar den här högtiden, säger Elin Ingves Pyk, som tror att det som kallas ”Världens mat” helt kommer att försvinna inom handeln.
– Vi kommer nog att se tillbaka på den utvecklingen ungefär som när vi ser tillbaka på 80-talets solariumtrend. Det är ju egentligen helt galet att vi skickade alla invandrare till en egen hylla i butiken!

Elin Ingves Pyk är kostekonom i grunden och har tidigare jobbat på företag som Lantmännen, Arla och Starbucks. Under hennes sex år som vd, först för fabriken men sedan 2020 för hela företaget, har omsättningen ökar kraftigt och landade förra året på 377 miljoner kronor.

Vad är hemligheten?
– Hårt arbete och massor av kärlek; det här är en superfri och entreprenöriell miljö där allt är möjligt. Sedan har vi stor draghjälp av rådande trender kring att äta mer klimatsmart och växtbaserat, vilket stämmer väldigt väl in på Mellanösternköket och som har gjort det mainstream. Jag brukar säga att vi tillverkar vanlig mat för vanliga människor, och på den vägen vill vi fortsätta.

Du är dotter till förra riksbankschefen Stefan Ingves. Hur har det påverkat dig som företagsledare?
– Haha, pappa är verkligen allt annat än en entreprenör, däremot har han varit en stor inspirationskälla. Och visst har vi haft en hel del spännande resonemang kring investeringar kontra risk och tillväxt. Men framför allt har han lärt mig vikten av ärlighet, tillit och att man alltid ska leverera det man utlovat. Det har jag tagit med mig till Sevan, jag brukar säga att detta är det svåraste men även det roligaste jag någonsin gjort!


Elin Ingves Pyk mitt i produktionen. Foto: Livsmedelsföretagen.

Dela

Fler nyheter i Förädling och Trend

Skånemejerier miljoninvesterar i kvargproduktionen

Skånemejerier investerar närmare 70 miljoner i kvargproduktionen för att möta den ökade efterfrågan. Dessutom lanserar man helt vita bägare för sina bästsäljare, som en kortsiktig lösning på bristen på förpackningsmaterial.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.