Schysst käk på export till Danmark

Efter lyckad lansering i Finland är det nu Danmarks tur. Här ska hemma-kebab-konceptet Schysst käk säljas under varumärket Super Kræs.

Lanseringen i Danmark sker via Salling Group, Danmarks största dagligvarukoncern, med profilerna Netto, Bilka och Føtex. Produkterna finns tillgängliga i över 700 butiker runt om i landet från och med 31 augusti.
– Jag är sjukt peppad inför lanseringen. Efter att vi gick in i Finland förra året så har vi planerat för Danmark. Hela teamet har gjort ett grymt jobb och nu är det äntligen dags för vårt måltidskoncept hemmakebab att möta de danska konsumenterna, säger Amir Kheirmand, vd och grundare av Schysst käk, i en kommentar.
I ett första steg lanseras åtta produkter för den danska marknaden: kött-, kyckling-, gyros- och vegokebab, olika såser och bröd.
– För oss är det superviktigt att skapa ett erbjudande som är anpassat för den marknad vi går in på. I Danmark heter vi Super Kræs, produktportföljen har anpassats efter de danska preferenserna och vi har flera projekt på gång för att bygga ett starkt danskt varumärke.
Danmark är en stor kebabmarknad, enligt en undersökning som bolaget har gjort med en panel med 2 000 danskar. Resultaten visar bland annat att åtta av tio danskar är kebabätare och att nästan hälften av barnfamiljerna har testat att laga kebab hemma.

Dela

Fler nyheter i Förädling och Måltider

Scan kryddar miniskinkan med pepparkaka

Scan fortsätter med sitt framgångsrika koncept Mini-julskinka, som är skräddarsydd för nya traditioner där allt fler börjar sitt mukfirnde redan i november. I år plockar många butiker in skinkan i sortimentet redan i slutet av oktober.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.