13 februari 2025
I en ny undersökning på uppdrag av Santa Maria svarar 50 procent av svenskarna att de har känt sig ensamma någon gång under de senaste fyra veckorna.
Och så här inför Alla hjärtans dag, en dag förknippad med tvåsamhet, säger 27 procent att de blir påminda om hur ensamma de är. För singlar är siffran 38 procent. Mot den bakgrunden sätter varumärket Santa Maria fokus på ensamhet i samband med kärlekens högtid och bjuder in 110 personer att fira Alla hjärtans dag – tillsammans.
Initiativet Recipes against loneliness är en del av Santa Marias hållbarhetsarbete. Kopplingen är självklar; få saker bygger relationer lika starkt som en delad måltid. Hela 73 procent av svenskarna anser att dela en måltid tillsammans kan hjälpa människor att känna sig mindre ensamma.
– Vi vill som företag göra skillnad genom att lyfta ensamhetsfrågan och bryta stigman. Ensamhet är en del av livet, men ingen ska behöva bära den i tystnad. Tillsammans kan vi skapa fler sociala sammanhang där människor känner sig sedda, inkluderade och välkomna. På så sätt kan ett matföretag ge sitt bidrag till folkhälsan, säger Eva Berglie, kommunikationschef på Paulig.
Startskottet för initiativet är en middag på Alla hjärtans dag 2025. Tillsammans med restaurang Rummel i Stockholm har Santa Maria bjudit in till en gratis middag för att fira Alla hjärtans dag, där 110 modiga personer tagit chansen att fira med 109 främlingar.
Kampanjen är utformad med humor och värme för att närma sig en fråga som kan vara laddad och kommer synas på udda platser med stark singelnärvaro som återvinningscentraler och utegym – men även i sociala medier.
Dela
Fler nyheter i Förädling och Måltider
Dagligvaruhandel Förädling Värdekedjan
Branschen har tröttnat på politiska matprisutspel: ”Oansvarigt”
Matpriserna fortsätter att engagera politiken. Nu senast är det Socialdemokraternas partiledare Magdalena Andersson som gör ett utspel som får branschen att gå i taket.
– Att skuldbelägga vår bransch för en global inflation vittnar om en anmärkningsvärd brist på förståelse för prissättningens grunder, säger Karin Brynell, vd för Svensk Dagligvaruhandel.
10 februari
Gå med i nätverket idag!
Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.