24 februari 2021
Haven producerar hälften av allt syre på planeten, men livskraftiga och hållbara hav är också avgörande för människans matförsörjning och hälsa. Trots det är haven utsatta. Enligt FN:s livsmedels. Och jordbruksorganisation (FAO) sker 34,2 procent av det globala fisket på ett icke hållbart sätt.
Nu kampanjar handeln och MSC tillsammans för att öka kännedom om MSC, som med 15 procent av världens fiske i programmet är en central aktör i att driva en hållbar förändring. På den svenska marknaden finns över 100 MSC-märkta produkter. Till exempel var 95 procent av alla fiskpinnar som såldes i dagligvaruhandel under 2020 MSC-märkta, men bara 33 procent av tonfisken.
Utöver MSC står Findus, Sushi Yama, Royal Greenland, Abba och Kalles kaviar bakom konceptet ”Global aktion för hållbart fiske”.
– Varje dag gör vi val i butik eller på restaurang som har stor betydelse för världens hav. Nu gör vi gemensam sak med våra partners för att nå så många som möjligt till med vårt budskap, säger Linnéa Engström, programdirektör på MSC Skandinavien och Östersjöregionen.
Nästa steg blir att locka ännu fler aktörer från industrin samt inspirera fler enskilda konsumenter att välja MSC-märkt.
– Då gör vi konceptet till en globala aktion på riktigt, säger Linnéa Engström.
Dela
Fler nyheter i Fiske och vattenbruk och Hållbarhet
Fiske och vattenbruk Trend Värdekedjan
Så ska algerna nå ut brett: “Enorm potential”
Det krävs stegvisa förändringar och en långsiktig strategi för att öka efterfrågan på algbaserade livsmedel, enligt en färsk rapport från Jordbruksverket.
– Vi vill vi att utvecklingen ska gå snabbare och att vi i Sverige börjar äta mera alger redan i dag, säger Kajsa Olsson, marknadschef på Nordic Seafarm.
15 november
Gå med i nätverket idag!
Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.