– Vi vill öka medvetenheten och samtidigt bidra med konkreta verktyg och inspiration, säger Christer Olausson, vd på Saltwell, som är en del av Salinitygruppen.
11 september 2024
I Sverige äter vi nästan dubbelt så mycket salt jämfört med vad Livsmedelsverket rekommenderar: 11 gram per dag i stället för max 6 gram per dag.
Forskningen visar att ett för stort intag kan leda till högt blodtryck vilket ökar risken för stroke, hjärtinfarkt och njurskador. Man räknar med att var femte hjärtinfarkt och vart tionde strokefall orsakas av för mycket salt.
Det vi i dagligt tal kallar salt är natriumklorid, och ungefär 80 procent av intaget kommer från mat som tillverkas eller lagas utanför hemmet, alltså processade livsmedel och färdiga måltider från butik och restaurang.
– En reducerad natriumhalt i maten skulle ge betydande vinster för både samhälle och individ, men här behövs samordnade insatser från myndigheter, beslutsfattare och livsmedelsindustrin, säger Marit Börjesson, vd på Salinity som står bakom Saltrapporten.
Syftet är att lyfta kunskapen om saltreduktion, inte bara till företagen utan hela vägen till beslutsfattare och konsument.
Det är även här som Saltwell kommer in i bilden, ett lågnatriumsalt som gör det lättare att dra ned på saltet i maten.
– Jag brukar beskriva det som ett salt med mindre salt men som faktiskt smakar salt, säger Christer Olausson, vd på Saltwell, som är en del av Salinitygruppen.
Saltwell, som lanserades på den svenska marknaden för tio år sedan, är ett havssalt där varje enskilt saltkorn består av både natriumklorid- och kaliumkloridkristaller.
– Det gör att man upplever smaken som salt, utan några konstiga bismaker.
Lågnatriumsaltet är först och främst inriktad på livsmedelsindustrin och gör det lättare att dra ned på saltet med bibehållen smak och kvalitet. Det används i samma mängd som vanligt salt; resultatet blir då 35 procent mindre natrium i produkten.
– Det funkar att använda i allt från korv och chark och färdigrätter och bröd, men även som bordssalt, säger Christer Olausson.
Under Livsmedelsdagarna i Tylösand i slutet på den här veckan kommer han att tillsammans med bland andra Elisabet Rytter från Livsmedelsföretagen att berätta om såväl Saltrapporten som projektet Redusalt, där Saltwell var en av flera partners.
Så vilket är ditt budskap till livsmedelsindustrin?
– Att det alltid är en utmaning att minska på saltet, eftersom det tillför så mycket smak och samtidigt lyfter andra smaker, men det går om vi gör det tillsammans.
Saltrapporten från Salinity presenteras på Livsmedelsdagarna i Tylösand 11-13 september, där en stor del av livsmedelsindustrin är samlad. Syftet är att sprida kunskap om saltets, specifikt natriumets, påverkan på hälsa och välmående. I rapporten beskrivs konsumtionsmönster, här finns intervjuer med forskare och restauratörer men också förslag på åtgärder och konkreta verktyg för att hjälpa livsmedelsindustrin.
Dela
Fler nyheter i Hälsa och Värdekedjan
Skånemejerier om det svenskt ostlyftet: “Vi lyssnar på konsumenterna”
Den importerade hårdosten dominerar i svenska kyldiskar. Men på Skånemejeriers mejeri i Kristianstad driver man utvecklingen mot ett utökat utbud av svensk ost.
– Vi satsar på njutningsupplevelser, säger anläggningschefen Stefan Andersson.
20 november
Gå med i nätverket idag!
Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.