Så vill Lindahls skaka om mejerihyllan: “Svårslagen utmanare”

Lindahls är varumärket som tog mejerihyllan med storm när deras kvarg gjorde entré för tio år sedan. Livsmedel i fokus fick en intervju med varumärkeschefen Johan Örtegren, för att tala om allt från protein och jubileum till en helt ny produktionsprocess som maxar krämigheten.

När Lindahls lanserade sin första produkt våren 2013 var det få som förstod kraften i den där naturella kvargen i sin runda burk med lock. Lindahls var den lilla innovativa uppstickaren i mejeribranschen, som slog igenom med sin turkiska yoghurt i början av 2000-talet och som nyss blivit uppköpta av Skånemejerier.
– För tio år sedan var kvargen en ganska trött och lite undangömd kategori. Det är Lindahls som har gjort kvargmarknaden till vad den är i dag, säger Johan Örtegren.

Med sitt höga närings- och proteininnehåll hittade kvargen snabbt sina konsumenter, företrädesvis bland tränings- och hälsomedvetna ”millennials”.
– Det var en tung träningstrend som växte, där det där med extra protein blev viktigt, och som snabbt spreds till fler åldersgrupper. Lindahls insåg kvargens potential i den här växande målgruppen och var snabbt ute på sociala medier och förde dialog med konsumenterna kring vad de ville ha.

Under 2014 såldes det 9 miljoner kilo kvarg per år i Sverige, nu säljs det 23 miljoner kilo.
– Som mest växte marknaden för några år sedan, det var explosionsartat. Nu har tillväxttakten stabiliserat sig i takt med att marknaden blivit mer mogen.


I dag står Lindahls för ungefär en tredjedel av den totala kvargförsäljningen i Sverige, och exporterar även kvarg till en lång rad länder i Europa.
– Men Sverige sticker ut när det gäller bredden på målgruppen. 40 procent av alla svenskar köper kvarg minst en gång per år och en tredjedel köper Lindahls kvarg minst en gång per år, säger Johan Örtegren och fortsätter:

Under den senaste tiden har Lindahls arbetat hårt med att uppdatera sin kvarg med ett helt nytt recept, där krämigheten står i fokus.
– Tidigare har konsumenterna valt kvarg för att man vill dra ned på fett och socker och för att kvarg är en hälsosam produkt som ger en bra mättnadskänsla. Men i takt med att kategorin breddats så har kraven på smak och konsistens blivit allt viktigare. Kvargen ersätter ofta yoghurt som frukost och mellanmål och då vill man inte kompromissa med smaken.

Därför har Skånemejerier investerat i en ny typ av patenterad produktionsprocess som Johan Örtegren inte vill avslöja några detaljer kring men som gör att kvargen blir mindre sträv och får en krämigare och mer yoghurtliknande konsistens – slätare och lenare helt enkelt.
– Vi har jobbat med detta i flera år och gjort omfattande konsumenttester. På mejeriet är vi övertygade om att vi har skapat en svårslagen produkt som kommer bli en riktig utmanare, säger Johan Örtegren.

Totalt är det 23 olika kvargprodukter i olika storlekar och smaksättningar som omfattas av det nya receptet.

Lindahls kvarg fyller tio år i år. Hur uppmärksammar ni det?
– Vi har bland annat tagit fram en limited edition som vi kallar Birthday cake. Smaken är hallon- och chokladtårta och den är lite crunchy av chokladen och verkligen supergod!

Dela

Fler nyheter i Förädling och Trend

Skånemejerier miljoninvesterar i kvargproduktionen

Skånemejerier investerar närmare 70 miljoner i kvargproduktionen för att möta den ökade efterfrågan. Dessutom lanserar man helt vita bägare för sina bästsäljare, som en kortsiktig lösning på bristen på förpackningsmaterial.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.