– Det är en gemensam utmaning och därför är det viktigt att vi samarbetar, säger Maja Påhlman, innovationschef på Arla.
3 september 2024
Under 2023 sjönk försäljningen av ekologiska produkter i den svenska dagligvaruhandeln med åtta procent jämfört med 2022.
– Vi vet att många konsumenter vill göra hållbara val i matbutiken men också att de upplever flera hinder. Som världens största producent av ekologiska mejeriprodukter är det förstås väldigt viktigt för oss att hitta nya vägar för att göra ekologiskt mer attraktivt, säger Johan Hedberg, ansvarig för ekofrågor på Arla.
För att vända den negativa trenden har Arla bjudit in företrädare från olika branscher till ett hackaton. Eventet, som äger rum den 4 september, syftar till att ta fram innovativa lösningar som gör det enklare och mer relevant för konsumenter att välja ekologiskt.
– Genom att föra samman kompetenser och perspektiv över industrigränserna vill vi utmana konventionellt tänkande och forma en ny hållbarhetsrörelse inom mat. Vi kommer bland annat att undersöka nya affärsmodeller och hur vi kan göra biologisk mångfald och hälsa mer framträdande, säger Maja Påhlman, innovationschef på Arla.
På hackatonet kommer ett 40-tal deltagare från bland annat dagligvaruhandeln, restaurangbranschen och föreningslivet att delas in i grupper och undersöka sex olika möjlighetsområden. I slutet av dagen presenterar grupperna sina lösningar och får feedback från en jury. Därefter kommer idéerna att utvärderas och bearbetas – och deltagarna väljer själva vilka lösningar de vill ta med till sina respektive verksamheter.
Dela
Fler nyheter i Hållbarhet och Trend och Värdekedjan
Svenska livsmedelsproducenter optimistiska inför årets slutspurt
Svenska livsmedelsproducenter såg sin försäljning minska under årets tredje kvartal men om deras prognoser för det sista kvartalet slår in blir det den starkaste tillväxten på tre år. Även livsmedelsexporten vänder upp efter flera års nedgång, enligt Livsmedelsföretagens senaste konjunkturbrev.
22 november
Gå med i nätverket idag!
Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.