Arlas snilleblixt ska få fler att välja eko

Onsdag 4 september samlar Arla företrädare från olika delar av samhället för att tillsammans vända den negativa eko-trenden.
– Det är en gemensam utmaning och därför är det viktigt att vi samarbetar, säger Maja Påhlman, innovationschef på Arla.

Under 2023 sjönk försäljningen av ekologiska produkter i den svenska dagligvaruhandeln med åtta procent jämfört med 2022.
 Vi vet att många konsumenter vill göra hållbara val i matbutiken men också att de upplever flera hinder. Som världens största producent av ekologiska mejeriprodukter är det förstås väldigt viktigt för oss att hitta nya vägar för att göra ekologiskt mer attraktivt, säger Johan Hedberg, ansvarig för ekofrågor på Arla.
För att vända den negativa trenden har Arla bjudit in företrädare från olika branscher till ett hackaton. Eventet, som äger rum den 4 september, syftar till att ta fram innovativa lösningar som gör det enklare och mer relevant för konsumenter att välja ekologiskt.
– Genom att föra samman kompetenser och perspektiv över industrigränserna vill vi utmana konventionellt tänkande och forma en ny hållbarhetsrörelse inom mat. Vi kommer bland annat att undersöka nya affärsmodeller och hur vi kan göra biologisk mångfald och hälsa mer framträdande, säger Maja Påhlman, innovationschef på Arla.
På hackatonet kommer ett 40-tal deltagare från bland annat dagligvaruhandeln, restaurangbranschen och föreningslivet att delas in i grupper och undersöka sex olika möjlighetsområden. I slutet av dagen presenterar grupperna sina lösningar och får feedback från en jury. Därefter kommer idéerna att utvärderas och bearbetas – och deltagarna väljer själva vilka lösningar de vill ta med till sina respektive verksamheter.

Dela

Fler nyheter i Hållbarhet och Trend och Värdekedjan

Mylla tar hem Livsmedelspriset 2024: ”Sjukt kul”

Mylla vill revolutionera det svenska livsmedelssystemet genom att kapa mellanhänder och ge småskaliga matproducenter vettigt betalt. Nu vinner uppstickaren årets upplaga av Livsmedelspriset, ett av branschens finaste priser som delas ut att Livsmedel i fokus – för 60:e året i rad.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.