Så ska AI frälsa värdekedjan: “Nyckeln till många utmaningar”

Artificiell intelligens, AI, är ett avgörande teknikskifte som kommer att förändra både livsmedelskedjan och hela världen.
– Det är bara fantasin som sätter gränserna, säger Daniel Skavén Ruben, expert på foodtech och framtidens matsystem.

AI är det nya Internet och det största som hänt sedan smartphonen.
Det säger Daniel Skavén Ruben, rådgivare kring framtidens mat för startups, acceleratorer och investmentbolag runt om i världen, och en spindel i det svenska foodtech-nätet.
– AI har blivit det nya buzzwordet som många slänger sig med för att visa att de är i framkant men utan att riktigt förstå vad det faktiskt innebär.


Han förklarar att AI är ett verktyg för att exempelvis analysera data, hitta samband, och lösa problem. Förutsättningen är att man har bra data att jobba med, vilken i sin tur kan komma från olika sensorer, texter, bilder och så vidare. Det är först när det blir stor mängd aggregerade data som systemen kan hitta mönster som det sedan går att agera på.
Livsmedelsbranschen har inte digitaliserats i samma utsträckning som andra branscher. Men nu när AI-teknologin blir mer tillgänglig så händer mycket på en och samma gång.
Daniel Skavén Ruben talar om självkörande jordbruksmaskiner som både kan så, skörda och rensa ogräs utan att behöva använda bekämpningsmedel. Och om självlärande system som hjälper industrin att produktutveckla, grossisterna att optimera sin logistik och butikerna att köpa in exakt rätt mängder. Det kan även handla om appar som ger personlig kostrådgivning till konsumenterna utifrån olika önskemål och behov.
– Allt det här gör att man kan bli mer planerad och effektiv i stället för att bara vara reaktiv.

Enligt Agnes Lidell, som jobbar med datadriven business på Elvenite, kan artificiell intelligens kan vara svaret på de utmaningar och problem som vi bara accepterat och lärt oss leva med då lösningen inte tidigare har funnits:
– AI är en möjliggörare.

Tack vare hypen med ChatGPT har AI plötsligt blivit mer begripligt och lättillgängligt för fler, något hon tror är bara början på en utveckling som kommer att revolutionera hela näringslivet.
– Vi kommer att se en omvandling i alla yrken, i allt vi gör och på vilket sätt vi gör det, det gäller allt från fritidsintressen till yrkeslivet. Alla kommer att behöva lära sig att kommunicera och samarbeta med en AI för att inte hamna på efterkälken.
Det gäller inte minst företag inom livsmedelsindustrin – oavsett storlek.
– Tekniken blir hela tiden mer tillgänglig. Du kan redan köpa ganska billiga sensorer och ta fram enkla modeller till robotar, det finns något för alla, säger Agnes Lidell.

Samtidigt finns det en rädsla för att utvecklingen går lite för fort och att vi riskerar att tappa kontrollen över den
– Jag kan förstå att folk blir oroade och ser framför sig hur AI överlistar människan och tar över herraväldet på jorden. Folk älskar innovation men hatar förändring och de här verktygen driver helt klart förändringar. Men som alla teknologier är AI bara en förstärkare som kan användas för att göra både bra och dåliga saker, det handlar inte om teknologin i sig utan hur den används, säger Daniel Skavén Ruben.
– Jag tror att det är viktigt att inte sätta sig i passagerarsätet utan också vara aktiv i alla möjligheter som AI ger, säger Agnes Lidell.

Inte minst för att AI kan vara nyckeln för att klara flera av de hållbarhetsutmaningar som livsmedelskedjan står för. I dag kommer 25 procent av klimatutsläppen från matsystemet och en tredjedel av maten som produceras slängs. Och detta samtidigt som dåliga kostmönster är den största riskfaktorn för sjukdom och förtida död.
– Vi har optimerat matsystemet för att producera billiga kalorier för att utrota hungern, och lyckats bra med det, men det är inte hållbart för vare sig miljö eller hälsa. Om AI kan hjälpa oss att producera mer klimatsmart, minska svinnet i hela värdekedjan och hjälpa folk till mer näringsrika kostmönster så är det otroligt värdefullt, säger Daniel Skavén Ruben.

 

 

 

 

 

Dela

Fler nyheter i Trend och Värdekedjan

Mylla tar hem Livsmedelspriset 2024: ”Sjukt kul”

Mylla vill revolutionera det svenska livsmedelssystemet genom att kapa mellanhänder och ge småskaliga matproducenter vettigt betalt. Nu vinner uppstickaren årets upplaga av Livsmedelspriset, ett av branschens finaste priser som delas ut att Livsmedel i fokus – för 60:e året i rad.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.