Så påverkas kaffedrickandet av rekordpriset

Kaffepriset är på väg upp men enligt Anders Thorén, kommunikationschef på kafferosteriet Löfbergs, är det inget som påverkar konsumenternas beteende.
– Kaffe är forfarande billigt, säger han till Livsmedel i fokus.

Kaffepriset är på väg mot nya rekordhöjder. Under det senaste året har kostnaderna för rosterierna nästan dubblerats.
Enligt Anders Thorén på Löfbergs är det framför allt en effekt av klimatförändringar; att det regnar för mycket eller blir torka vid fel tidpunkt.
Förväntar ni er att ökade kaffepriser förändrar folks köpbeteende?
– Nej, det tror vi inte. Kaffe är en så central del i vardagen. Vi dricker i snitt tre koppar kaffe per person och dag, säger han.
Hur mycket kaffepriset kommer att gå upp är det för tidigt att säga, men Anders Thorén framhåller att priset just nu inte är mer än en krona per kopp när man köper kaffe i butik och brygger hemma.
Märker ni av ökade krav från dagligvaruhandeln att hålla nere priserna?
– Vi är vana vid att priserna går upp och ned och har en bra dialog med handeln.
Kaffebranschen har fått en del skit för att ni krympt storleken på förpackningarna. Senast är det Gevalia som blivit finalist i Årets matbluff för att ha minskat vissa kaffesorter till 425 gram utan att det framgår särskilt tydligt på paketet…
– Det är sex år sedan vi ändrade från 500 gram till 450 gram, något som har blivit standard för de allra flesta kaffeföretag – att krympa mer än så har vi inga planer på att göra. Vi valde att göra det i samband med att vi gick över till mer hållbart odlat och därmed dyrare kaffe. Men jag tror att vi är den enda producenten som framhåller att det är just 450 gram väldigt tydligt på paketet.
Har ni några spännande kaffesatsningar på gång?
– Ja, i nästa vecka släpper vi vår kafferapport, där vi frågat 3 000 svenskar om deras kaffevanor. Det är andra året i rad som vi ger ut den rapporten, som befäster detta med kaffets centrala roll i människors liv: åtta av tio svenskar dricker kaffe varje dag!
Samtidigt har väl kaffet inte samma roll i yngre målgrupper?
– Yngre dricker kalla kaffedrycker i högre utsträckning. Det märker vi i försäljningen av vårt iskaffe som stadigt ökar. Även kallbryggt kaffe som vi säljer till hotell och restauranger går bra och används där till drinkar av olika slag.

Dela

Fler nyheter i Dryck och Förädling

Tioårsjubileum och nomineringsrekord – här är finalisterna till Årets matbluff

Krympta kaffepaket, försvunnen ricottaost, utspädd pizzasås, sockrad frukt i myslin och lokal glass som flyttat utomlands. Så ser finalfältet i Årets matbluff 2024 ut.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.