Ryska produkter stoppas av dagligvaruhandeln

Matvaror och andra produkter som producerats i Ryssland har stoppats av samtliga dagligvarukedjor. “Det är en viktig markering”, säger Andreas Sbrodiglia, sortiment- och inköpsdirektör på Ica Sverige.

Därefter följde Ica Sverige.
– Varorna plockades bort från hyllorna i butikerna och leveranserna stoppades. Det omfattar ett 20-tal artiklar, vilket är en mycket liten andel av Icas totala sortiment – men en viktig markering från vår sida, säger Andreas Sbrodiglia.
Systembolaget var snabbt ute bland livsmedelsaktörerna med att plocka bort samtliga ryska produkter ur sortimentet på grund av invasionen av Ukraina.
Även Coop Sverige meddelade i förra veckan att man slutat att köpa in varor som producerats i Ryssland.
– Det handlar om ett fåtal produkter, säger pressekreteraren Kevin Bell.
Inom Axfood har man några märkesvaruleverantörer som har produkter som är tillverkade i Ryssland.
– Vi har tills vidare stoppat inköp av dessa produkter och det pågår dialog med leverantörerna om vilka alternativa produkter vi kan ta in eller om man arbetar för att producera varorna på annat sätt, säger Claes Salomonsson, tillförordnad presschef.
Däremot får produkterna vara kvar i hyllorna.
– Vi tycker det är bättre att producerade produkter utan fel kommer till användning än att de kastas. Vill man inte som kund köpa dem framgår på förpackningen var de är tillverkade.
Vilka produkter handlar det om?
– Mestadels hygienartiklar som tandkräm, deodorant och sticks men också någon enstaka produkt som sylt och lysrör, säger Claes Salomonsson.
Inom Lidl finns enligt uppgift från pressavdelningen inga ryska produkter.

Dela

Fler nyheter i Dagligvaruhandel och Utblick

Coop lanserar personlig matkasse: “Träffsäker teknik”

Nu kan din mammas lasagne eller bästa vännens smarta middagstips handlas online. I samarbete med Smakshare och Northfork lanserar Coop en ny tjänst för färdiga matkassar, som gör det smidigt att fylla kundkorgen med sina egna favoritrecept.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.