Rusning efter keso: ”Ett angenämt problem”

I många butiker gapar det just nu ganska tomt i kesohyllan. Orsaken är en explosionsartad ökad efterfrågan, på grund av den rådande träningstrenden – och Tiktok.
– Vi producerar 24/7 men har svårt att hinna i kapp, säger Max Wallenberg, presschef på Arla Sverige.

Keso, eller cottage cheese, har haft en explosiv utveckling under hela det senaste året, inte bara i Sverige utan i hela världen. Enligt sajten ModernRetail har försäljningen av cottage cheese ökat med 13,5 procent, upp till 1,33 miljarder dollar. Det innebär att det är det tredje snabbast växande segmentet inom mejeri.
En av orsakerna tycks vara sociala medier, där hashtaggen #cottagecheese fått över en halv miljard visningar på Tiktok under det senaste året, där det flitigt delas recept på kreativa rätter med färskosten.
På Arla märker man tydligt av trenden. Produktionsanläggningen i Falkenberg gör majoriteten av all cottage cheese för den svenska och europeiska marknaden, och där har man svårt att hinna med att möta den kraftigt ökade efterfrågan.
– Vi producerar dygnet runt alla dagar i veckan men har ändå svårt att hinna i kapp. Det är i och för sig ett angenämt problem, säger Max Wallenberg.
De senaste månaderna har försäljningen ökat 15 procent mer än beräknat, det är därför det är tomt i vissa hyllor.
– Och detta trots att vi under semesterperioden i juli producerade 30 procent mer än förra året!
Max Wallenberg berättar att man väger in cirka 110–120 miljoner kilo mjölk i mejeriet i Falkenberg, vilket blir drygt 20 000 ton cottage cheese.
– Om efterfrågan ökar ännu mer så behöver vi investera för att öka kapaciteten. Vi håller faktiskt på att titta på det just nu.
Totalt väger Arla Sverige in 1,9 miljarder kilo mjölk per år, så keso står alltså för drygt 6 procent av totalen.

 

Dela

Fler nyheter i Förädling och Trend och Värdekedjan

Mylla tar hem Livsmedelspriset 2024: ”Sjukt kul”

Mylla vill revolutionera det svenska livsmedelssystemet genom att kapa mellanhänder och ge småskaliga matproducenter vettigt betalt. Nu vinner uppstickaren årets upplaga av Livsmedelspriset, ett av branschens finaste priser som delas ut att Livsmedel i fokus – för 60:e året i rad.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.