Rester från havredryck blir vegoburgare under Way Out West

Det svenska livsmedelsbolaget The Green Dairy vill visa vägen till ett mer hållbart och cirkulärt livsmedelssystem genom att omvandla restprodukter till god och hälsosam mat. Under helgens musikfestival Way Out West är det premiär för burgare gjorda på rester från havredryckstillverkning.

Den 8-10 augusti arrangeras Way Out West i Göteborg, en Krav-certifierad musikfestival känd för sitt starka fokus på hållbarhet – bland annat genom att inte servera kött.
I år tar man ytterligare ett hållbarhetskliv genom att servera vegoburgare som är gjorda på restprodukter från havredryck från det svenska livsmedelsbolaget The Green Dairy.
– Vi är stolta över att vår burgare gjord på ReOat serveras på Way Out West. Den är ett konkret exempel på hur vi kan omvandla restprodukter till god näringsriktig mat, mätta fler människor och samtidigt ha en lägre påverkan på vår planet, säger Catarina Englund, vd på The Green Dairy Innovation.
Burgaren kommer inte att produceras för försäljning i butik utan serveras endast på Way out West som ett exempel på hur man nu kan använda restprodukter för att skapa framtidens cirkulära mat.
The Green Dairy har nyligen rekryterat nya vd:n Johan Girdo med gedigen erfarenhet från internationella och ledande befattningar inom livsmedelsbranschen, bland annat Oatly.
– Vår satsning på forskning och innovation har lönat sig och vi är nu redo att skala upp och investera i en fullskalig process. Vi hoppas att vår cirkulära produktionsmodell är en inspiration för branschen i stort och vi samarbetar gärna med andra livsmedelsaktörer för att ta fram framtidens livsmedel. Genom att ta vara på rester i produktionen kan vi mätta fler, minska miljöpåverkan och öka företagens lönsamhet, säger han.

Dela

Fler nyheter i Hållbarhet och Mötesplatser och Värdekedjan

Mylla tar hem Livsmedelspriset 2024: ”Sjukt kul”

Mylla vill revolutionera det svenska livsmedelssystemet genom att kapa mellanhänder och ge småskaliga matproducenter vettigt betalt. Nu vinner uppstickaren årets upplaga av Livsmedelspriset, ett av branschens finaste priser som delas ut att Livsmedel i fokus – för 60:e året i rad.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.