15 november 2024
Svenska hushåll har blivit mer prismedvetna de senaste åren. Lågprismarknaden har växt och kampanjandelen har ökat. Men en ny rapport från Svensk Dagligvaruhandel visar att pris är en av flera faktorer som påverkar konsumenternas köpbeslut.
”Fakta om Maten: Är priset verkligen allt?” visar att svenska hushålls konsumtionsmönster är mångfacetterat och varierat. Förutom pris väger bland annat faktorer som kvalitet, hållbarhet och ursprung också tungt.
– Vi ser i dag en konsument som söker balans mellan pris och mervärden som kvalitet och hållbarhet. En väl fungerande dagligvarumarknad erbjuder ett brett utbud som möter olika behov, från lågpris till premiumprodukter, säger Karin Brynell, vd för Svensk Dagligvaruhandel.
För hushåll med en stramare budget är det viktigt att hitta de lägsta priserna, medan andra är villiga att betala mer för varor med högre kvalitet eller svenska produkter.
Andelen ekologiskt har börjat återhämta sig, efter att ha minskat under perioden av hög inflation. Framförallt finns det en hög efterfrågan på ekologiska ägg samt frukt och grönt.
Det finns även stor efterfrågan på svenskproducerade varor, bland annat för låg antibiotikaanvändning och bidrag till Sveriges försörjningsförmåga.
I dag lägger vi ungefär 13,4 procent av vår disponibla inkomst lägger vi på livsmedel och alkoholfria drycker. Den enskilt största utgiften är boendekostnaderna.
Rapporten “Är priset verkligen allt?” finns tillgänglig för nedladdning från Svensk Dagligvaruhandels hemsida HÄR!
Dela
Fler nyheter i Dagligvaruhandel och Värdekedjan
Skånemejerier om det svenskt ostlyftet: “Vi lyssnar på konsumenterna”
Den importerade hårdosten dominerar i svenska kyldiskar. Men på Skånemejeriers mejeri i Kristianstad driver man utvecklingen mot ett utökat utbud av svensk ost.
– Vi satsar på njutningsupplevelser, säger anläggningschefen Stefan Andersson.
20 november
Gå med i nätverket idag!
Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.