Populära tomtar får egen fan club

Det är inte alla varumärken förunnat att ha en inofficiell fan page på Facebook med över 120 000 följare. Det har Cloetta Juleskum haft i flera år. Nu tar företaget över sidan, som startades av en privatperson, och omvandlar den till en officiell fan club för varumärket.

Cloetta började tillverka skumgodis till jul redan 1934. De klassiska skumtomtarna har funnits på de svenska julborden i sin nuvarande form sedan 60-talet och bara fortsätter att öka i popularitet.

– Det är fantastiskt att se hur många människor det är som älskar skumtomtarna och som pratar om produkten året runt. För oss är det självklart att det här ska vara den officiella fan cluben för varumärket, säger Mikael Blomqwist, aktivitetschef på Cloetta, i en kommentar.

Vad prislappen landade på framgår dock inte av pressmeddelandet.

Cloetta tar på olika sätt tillvara på det stora engagemanget bland konsumenterna som finns för Cloetta Juleskum. Ett exempel är lanseringen av årets årgångsskum Cloetta Juleskum Polka. Lanseringen är resultatet av en öppen omröstning som hölls förra året där konsumenterna fick rösta på vilken tidigare smak som skulle komma tillbaka 2019. Sedan 2011 har det nämligen lanserats ett nytt årgångsskum varje år parallellt med originalet.

– Vår ambition är att fortsätta involvera fan cluben i produkten och varumärket. Det är en oerhörd tillgång för oss att kunna få inspel av de som älskar Cloetta Juleskum mest, säger Mikael Blomqwist.

AGNETA RENMARK

Dela

Fler nyheter i Arkiv

Sätherberg: ”Ingen risk för matbrist”

”Det finns ingen risk för matbrist”, sa landsbygdsminister Anna-Caren Sätherberg på en presskonferens i tisdags.nDäremot är ökade livsmedelspriser, sämre lönsamhet för jordbruket och minskad matproduktion några av de konsekvenser som Ukrainakrisen kan få på den svenska livsmedelsförsörjningen.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.