Pinchos sätter 3D-printat ”kött” på menyn

Restaurangkedjan Pinchos blir första svenska stora aktör att på nationell nivå satsa på 3D-printat ”kött”, som tas fram i samarbete med foodtechbolaget Redefine Meat.
– Många köttälskare kommer ha svårt att känna skillnaden, säger Per Larsson, matutvecklingsansvarig på Pinchos.

Pinchos har gjort sig känt för att servera smårätter från världens alla kök. Nu blir restaurangkedjan den första stora aktören i Sverige som erbjuder 3D-printat köttsubstitut, i samarbete med foodtechbolaget Redefine Meat.
Den innovativa framtagningen görs med hjälp av en 3D-printer som skapar en köttlik struktur och textur av ingredienserna som soja, vete, vegetabiliska oljor, kryddor och torkade grönsaker.
Den här typen av 3D-printade kött serveras redan på flertalet välrenommerade restauranger runtom i världen, där det kanske mest kända exemplet är Michelinkrögaren Marco Pierre Whites steakrestauranger.
Pinchos erbjuder två nya rätter med New Meat: en hamburgare med en rökig dressing samt en sandwich med grillad flankstek på rostat levainbröd tillsammans med dijonnaise och chimichurri.


– Smaken och texturen i det 3D-printade köttet efterliknar traditionellt kött i väldigt hög grad och jag tror att många köttälskare kommer ha svårt att känna skillnaden när de provsmakar, säger Per Larsson, matutvecklingsansvarig på Pinchos.
De nya rätterna lanseras fredagen 21 april på Pinchos restauranger i Stockholm. Tillgången på råvaran är begränsad men Pinchos räknar med att kunna lansera i Göteborg i maj och i september i resten av landet.

Dela

Fler nyheter i Restaurang och Trend och Växtbaserat

Trend: Så vill svenska folket unna sig

När svenska konsumenter vill unna sig något är det främsta njutningsmedlet – choklad. För sex av tio konsumenter är varumärket för chokladen helt avgörande medan detta spelar betydligt mindre roll för bakverk och godis. Det visar en färsk rapport från Nordic Viewpoint, som Livsmedel i fokus är först med att ha fått bläddra i.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.