Paulig storsatsar på texmex i Estland: ”Ett strategiskt steg”

Paulig startar en helt ny produktionslinje för tomatbaserad salsa och såser vid sin fabrik i Estland för varumärket Santa Maria. Det handlar om en investering på 10 miljoner euro.

Fabriken i Saue i Estland producerar i dagsläget kryddor, kryddblandningar och marinader för varumärket Santa Maria till över 30 olika marknader.
Den nya produktionslinjen för tomatbaserad salsa och såser är ett strategiskt steg för att öka tillväxten.
– Efterfrågan på texmex ökar över hela kontinenten, och vår nya linje gör att vi kan ta vara på nya möjligheter. Genom att flytta över en del av produktionen till den egna fabriken förbättrar vi vår förmåga att förnya och vidareutveckla kategorin, med samma höga standarder för kvalitet och välbekanta smaker, säger Rolf Ladau, vd och koncernchef på Paulig, i ett pressmeddelande.
Enligt Thomas Panteli, Supply Chain & Sourcing-direktör på Paulig, innebär fabrikens strategiska placering ”logistiska fördelar och underlättar en effektiv distribution till våra europeiska kunder, konsumenter och leverantörer”.
– Övergången till en salsaproduktion i egen regi säkerställer långsiktig stabilitet och ökar vår förmåga att introducera nya innovationer på marknaden, säger han.

Pauligs ambition är att bli ett av de snabbast växande livsmedelsbolagen i Europa och en hållbar föregångare i branschen. Företaget är verksamt i 13 länder och har 11 fabriker i sex länder.

 

Dela

Fler nyheter i Förädling

Årets matbluff flyttar hem: ”Redan klart”

Glassarna med de svenskklingande namnen Järna och Alvesta tog tidigare i veckan hem antipriset Årets matbluff – eftersom produktionen görs utomlands. Men nu flyttar produktionen hem till Sverige igen – till Jämtland.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.