10 maj 2022
Ett 838 meter långt fullastat godståg har precis provkörts på svensk järnväg. Tåget innehöll 24 vagnar med 48 lastbilssläp, att jämföra med Coops normala tåg med 18 vagnar med 36 lastbilssläp – en kapacitetsökning med 33 procent.
Det hela var ett test tillsammans med Trafikverket för att utreda vad som krävs för att längre tåg ska kunna godkännas för reguljär godstrafik. Marschfart var 100 kilometer i timmen och tåget kördes från Malmö till Frövi, där tåget delades upp för att köra vidare till Coops varuterminal i Bro.
– I dag går över 30 procent av våra transporter på tåg i Sverige men vi vill köra ännu mer på järnväg, säger Peter Rosendahl, transportchef på Coop Logistik.
Coop har använt tåg för dagliga transporter av mat sedan 2009. Det innebär att man årligen undviker närmare 17 000 lastbilstransporter, motsvarande utsläpp av koldioxid med 9 600 ton – eller 20 procent av aktörens totala klimatpåverkan.
– För vår del vore det ett effektivt sätt att få förlänga våra tåg och därmed köra mer gods på de avgångar vi redan har, säger Peter Rosendahl, som har goda förhoppningar om att detta snart ska bli möjligt.
Dela
Fler nyheter i Dagligvaruhandel och Hållbarhet och Transporter
Coop lanserar personlig matkasse: “Träffsäker teknik”
Nu kan din mammas lasagne eller bästa vännens smarta middagstips handlas online. I samarbete med Smakshare och Northfork lanserar Coop en ny tjänst för färdiga matkassar, som gör det smidigt att fylla kundkorgen med sina egna favoritrecept.
12 november
Gå med i nätverket idag!
Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.