Ostrapporten: Prästost är svenska folkets favorit

Smaken, priset och att osten är svenskproducerad är de tre viktigaste faktorerna vid val av ost. Det visar den senaste upplagan av Ostrapporten – en årlig undersökning om svenska folkets preferenser och attityder vad gäller ost.

Ostrapporten 2025 visar att nästan alla svenskar, 95 procent, äter ost. Framför allt till frukost, där hårdost är det mest populära pålägget.
Smaken, priset och att osten är svenskproducerad är de tre viktigaste faktorerna vid val av ost. De främsta anledningarna till att välja svensk ost är att man vill gynna de svenska bönderna och svensk livsmedelsindustri. Hälften anger också att de, genom att välja svensk ost, vill bidra till Sveriges försörjningsförmåga.
Samtidigt är endast 39 procent av osten vi äter producerade i Sverige och rapporten visar att de flesta överskattar hur stor andel av osten vi äter som är svensk.
– Att svensk ost har stor potential råder det ingen tvekan om. Det finns mycket att göra för att sprida kunskap och få fler att välja svensk ost. Ursprungsmärkningen Från Sverige och Mjölk från Sverige gör det enkelt att hitta ost som är gjord på svensk mjölk som dessutom är förädlad, förpackad och kontrollerad i Sverige, säger Tina Stugemo, vd på Svenskmärkning, som står bakom rapporten.
Präst är den mest populära hårdosten, men den har tappat lite av sitt försprång till Hushållsosten, som nu hart en andra plats. Präst, Herrgård och Grevé är mer populärt i äldre åldersgrupper med Hushållsost framför allt är populär bland yngre.
Fyra av fem använder ost i matlagningen på något sätt – det kan vara som huvudråvara, smakförstärkare eller topping. Pizza, gratänger, tacos och pastarätter är de vanligaste maträtterna att använda ost i.
Även om priset på hårdost upplevs som dyrt så köper en stor majoritet hårdost ändå. Samtidigt framkommer det att ett tuffare ekonomiskt läge med ökade livsmedelspriser påverkar valet av ost. I årets undersökning uppger nära hälften att de köpt en annan ost till frukost än den de brukar köpa för att priset varit mer fördelaktigt.

Ostrapporten 2025 är framtagen av Demoskop på uppdrag av Svenskmärkning AB. Undersökningen genomfördes genom drygt 1 000 intervjuer under december 2024.

Under Livsmedel i fokus event Trendkoll, 13 februari, medverkar Tina Stugemo för att tala om glappet mellan svensk och importerad ost – och vad som är viktigt för ostkonsumenten!

Osttoppen bland svenska hårdostar:
1. Präst
2. Hushållsost
3. Herrgård
4. Grevé
5. Svecia

Ostoppen bland utländska ostar som flest vill se svenska likvärdiga varianter av:
1. Parmesan
2. Mozzarella
3. Brie
4. Fetaost
5. Gruyère

Dela

Fler nyheter i Förädling och Trend

Sökes: Livsmedelsföretag som vill exportera till Ukraina

I nästa vecka kommer representanter för Fozzy, Ukrainas ledande dagligvarukedja, till Sverige för att ta tempen på den svenska livsmedelsbranschen.
– De vill gärna knyta nya kontakter och få avtal med svenska livsmedelsproducenter, säger Patrik Strömer, näringspolitisk expert på Livsmedelsföretagen.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.