– Vi vill vara med och utveckla hela produktionskedjan, säger Ann-Beth Freuchen, vice vd på Orkla.
28 september 2020
Orkla köper 24,9 procent av aktierna i Arctic Seaweed, som har sitt huvudkontor i norska Flekkefjord och produktionsanläggningar i Øygarden utanför Bergen, Norge. Företaget har utvecklat och patenterat teknik som det nu gradvis rullar ut till flera anläggningar längs Norges västkust.
– Den här transaktionen stärker vår utveckling av tång som livsmedel och vi ser det som en investering med stark långsiktig potential, säger Ann-Beth Freuchen, och förklarar att Orkla Ocean ska fungera ”som ett kunskapscentrum för utveckling och kommersialisering av tång på den europeiska marknaden”.
Man kan säga att tång är havets motsvarighet till jordens regnskogar, som binder samman stora mängder koldioxid och därmed har potential att bidra till att övervinna klimatrelaterade utmaningar. Eftersom tång även är naturligt rika på nyttiga näringsämnen kan det också ge ett betydande bidrag till att öka den globala livsmedelsproduktionen.
– Norden har omfattande marina områden som kan användas för jordbruk, och allt tång behöver för att växa är solljus och havsvatten, säger Ann-Beth Freuchen.
Även om odling och skörd av tång för närvarande är en liten industri, används råvaran redan i dag för en mängd olika tillämpningar utanför livsmedelsindustrin, såsom förpackningar och hygienprodukter.
När kommer då denna ”havets grönsak” att vara ett vanligt inslag i Orklas livsmedelsprodukter?
Enligt Cecilia Sajland, innovationsdirektör på Orkla Foods Sverige, dröjer det ett tag:
– Tång ger våra skickliga gastronom- och produktutvecklare nya möjligheter. Men det är några år framåt innan vi kommer att se en omfattande användning av tång i våra produkter, säger hon.
Dela
Fler nyheter i Fiske och vattenbruk och Förädling och Värdekedjan
Svenska livsmedelsproducenter optimistiska inför årets slutspurt
Svenska livsmedelsproducenter såg sin försäljning minska under årets tredje kvartal men om deras prognoser för det sista kvartalet slår in blir det den starkaste tillväxten på tre år. Även livsmedelsexporten vänder upp efter flera års nedgång, enligt Livsmedelsföretagens senaste konjunkturbrev.
22 november
Gå med i nätverket idag!
Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.