Öljättar bäddar för bättre konkurrens kring starköl

Ett nytt åtaganden från Carlsberg och Spendrups öppnar för bättre konkurrens kring leverans av starköl. Det menar i alla fall Konkurrensverket, som i och med detta avslutar utredningen om misstänkta överträdelser av förbudet mot konkurrensbegränsande avtal.

Bryggeriföretagen Carlsberg och Spendrups har åtagit sig att ändra sina villkor vid försäljning av starköl till hotell, restauranger och kaféer. Företagens åtaganden kommer att göra det möjligt för andra leverantörer att konkurrera om kundernas efterfrågan genom att kunderna nu får större möjligheter att samtidigt ta in starköl från flera bryggerier.
Det innebär att de konkurrensproblem som bryggeriföretagens avtalspraxis misstänktes ha lett till nu har åtgärdats. Konkurrensverket godtar därför åtagandena och avslutar utredningen om misstänkta överträdelser av förbudet mot konkurrensbegränsande avtal.
– Att Carlsberg och Spendrups åtar sig att göra ändringar i hur de tecknar avtal innebär att deras kunder nu får större möjligheter att köpa in starköl från andra leverantörer vid sidan av sin huvudleverantör. Det kommer att öka konkurrensen från andra bryggeriföretag, och förbättra förutsättningarna för verksamheter inom hotell, restaurang och kafé att bredda sitt starkölserbjudande till konsumenter, säger Konkurrensverkets generaldirektör Rikard Jermsten i en kommentar.

Dela

Fler nyheter i Dryck och Restaurang

Årets julöl lanseras med smart smakguide

Att det här med smak och sensorik är viktigt är något som Spendrups tar fast på när de presenterar sitt vintersortiment med både klassiker och nyheter. Tack vare en noggrant utformad smakguide ska det bli enklare än någonsin att hitta den perfekta julölen för varje tillfälle.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.