Nya uppgifter om D-vitamininnehåll i ägg

Ägg är dubbelt så nyttigt mot vad vi tidigare har trott. Livsmedelsverket har nyligen höjt äggets innehåll av D-vitamin som är en viktig del i kosten, inte minst för oss nordbor som under vinterhalvåret inte exponeras för tillräckligt med solljus.

Nyligen höjde Livsmedelsverket äggets D-vitaminvärde i sin livsmedelsdatabas till 3,7 mikrogram per 100 gram ägg. Enligt Livsmedelsverket beror höjningen på att man upptäckt att äggulan innehåller ytterligare en form av D-vitamin; 25(OH)-vitamin D.

Kunskapen om att den här formen av vitaminet finns i livsmedel är ny och forskning visar att den har fem gånger så hög aktivitet jämfört med vitamin D3, den form som anges för livsmedel och i vitamintillskott. Dagsbehovet av D-vitamin ligger på mellan 10–20 mikrogram, beroende på ålder och hur mycket man exponeras för sol.

D-vitamin hjälper kroppen att tillgodogöra sig kalcium och fosfat, vilket främst ger ett starkare skelett. Brist hos barn kan orsaka rakit, vilket leder till mjukt och missformat skelett. Vitaminet är också viktigt för immunförsvaret, muskelstyrkan och den kognitiva förmågan. I nuläget pågår forskning kring D-vitamin och covid-19. Bland de avlidna och dem som blev svårt sjuka av covid-19 har det visat sig finnas en överrepresentation av D-vitaminbrist.

Vi får i oss D-vitamin via kosten och via solljuset när vi vistas utomhus. Det är därför extra viktigt för oss nordbor att under vinterhalvåret få i oss livsmedel rika på D-vitamin eller ta extra tillskott. Ett ägg innehåller cirka en fjärdedel av rekommenderat dagligt intag av D-vitamin.

– Ägg är en naturligt rik källa till D-vitamin. Det är ett fantastiskt livsmedel som innehåller alla näringsämnen vår kropp behöver förutom C-vitamin. Ägg har både ett högt näringsvärde och dessutom ett lågt klimatavtryck, säger Marie Lönneskog Hogstadius, verksamhetsledare på branschorganisationen Svenska Ägg.

 

 

 

Dela

Fler nyheter i Hälsa och Värdekedjan

Trend: Så vill svenska folket unna sig

När svenska konsumenter vill unna sig något är det främsta njutningsmedlet – choklad. För sex av tio konsumenter är varumärket för chokladen helt avgörande medan detta spelar betydligt mindre roll för bakverk och godis. Det visar en färsk rapport från Nordic Viewpoint, som Livsmedel i fokus är först med att ha fått bläddra i.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.